Kweektips boerenkool en palmkool Tuin en moestuin

Kweektips boerenkool en palmkool

Deze beide koolsoorten lijken op elkaar en werden tweeduizend jaar geleden al door de Romeinen gegeten. Allebei de koolsoorten hebben een centrale stam en bladeren rondom.

Zaaien

Zaaien kan vanaf april tot juli. Als je later zaait zijn de planten in de herfst te klein en heb je maar een kleine oogst. In de volle grond zaaien kan prima, maar het kiemplantje is populair bij vogels en slakken. Daarom kun je ze beter beschermd, in een pot, zaaien.

Kiemen

Koolsoorten kiemen snel. Zorg dat de kleine plantjes voldoende licht krijgen en zet ze in elk geval overdag buiten om af te harden.

Verpotten

De koolplantjes kunnen uitgeplant worden als ze ongeveer 2 échte blaadjes hebben. Het worden grote planten, dus ze vragen een grote pot. Bemest de plantjes regelmatig als je ze in een pot gaat kweken.

Standplaats

In de moestuin vragen de planten nogal wat ruimte; 50 tot 60 cm tussen de planten en de rijen. Ze groeien graag op een zonnig plekje op goed bemeste  grond. Geef ze compost of plant ergens waar erwten of bonen hebben gestaan. Plant geen kool waar kortgeleden ook kool heeft gegroeid in verband met ziektes in de bodem.

Verzorging

De koolplanten zijn niet moeilijk, maar er zijn nogal wat dieren die ook van kool houden, zoals duiven, de rupsen van het koolwitje, witte vlieg en de larven van de koolvlieg. Je kunt koolplanten beschermen met gaas, je plantjes tussen andere gewassen ‘verstoppen’ of accepteren dat je niet de enige bent die van kool houdt.

Oogst

Als je vroeg hebt gezaaid kan je vanaf eind juli oogsten. Begin met de onderste bladeren, dan groeit de plant vanuit het hart door en kun je blijven oogsten, tot ver in de winter. Boerenkool kan erg goed tegen de vorst. Ze worden wat zachter van smaak. Palmkool kan iets minder goed tegen vorst, dus eet deze koolsoort als eerste op als er strenge vorst dreigt.

boerenkool

Extra informatie

• Bij het begin van de lente, soms al eind februari maakt de plant bloemstengels.
  • De bloemknoppen zijn eetbaar (een beetje als broccoli) en ook de bloemen hebben een zachte koolsmaak.
  • De wolk van gele bloemetjes lokt bij zonnig weer veel hommels en bijen.
  • Je kan de bloemen in een vaas zetten of in een boeket verwerken.

Handige moestuin-downloads

We helpen je graag om jouw moestuin tot een succes te maken. Download de gratis IVN Zaaikalender, het Moestuinplan, handige tips voor verpotten of de instructie voor het insectenhotel.

Alle moestuin-downloads

Kijk in de IVN webwinkel voor moestuinzaden

Ga naar de IVN webwinkel