Buitenlesdag
Kind & Natuur
dinsdag26mrt2019

Kinderen beoordelen buitenlessen met een 8,8

Onderzoeksbureau ResCon vroeg bijna 400 basisschoolkinderen naar hun ervaringen met buitenles krijgen naar aanleiding van de Nationale Buitenlesdag op 2 april. Uit het onderzoek blijkt dat kinderen buitenlessen beoordelen met een 8,8, meer plezier in de lessen ervaren en het fijn vinden dat ze meer kunnen bewegen. In de 1-op-1 gesprekken zeggen leerlingen ook dat ze de lesstof beter onthouden, “als ik denk aan die leuke buitenles, denk ik ook gelijk terug aan wat ik allemaal heb geleerd”.

Nationale Buitenlesdag

Rekenen terwijl je dobbelstenen gooit en het alfabet leren door buiten letters neer te leggen bij objecten. Op dinsdag 2 april is het voor de vierde keer Nationale Buitenlesdag en al zo’n 2400 basisscholen doen mee. Dat is ongeveer een derde van alle basisscholen in Nederland! Met de Buitenlesdag willen initiatiefnemers Jantje Beton en IVN Natuureducatie leerkrachten stimuleren meer buitenles te geven. Scholen die zich aanmelden ontvangen een digitale buitenlesbundel waarin buitenlesideeën staan voor bijvoorbeeld rekenen, taal en geschiedenis.

Onderzoeken naar buitenles positief

Uit meerdere wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat buiten leren positieve effecten heeft. Door de combinatie van daglicht en frisse buitenlucht kunnen kinderen zich beter concentreren en presteren ze beter op het gebied van lezen, schrijven, rekenen en overige vakken. Ook is de beweging die ze tegelijkertijd krijgen erg gezond. Uit onderzoek van DUO in 2018 bleek dat ook leerkrachten erg enthousiast zijn. Maar liefst 89 procent wil vaker buitenles geven. En 92 procent verwacht op lange termijn leeropbrengsten bij de kinderen.

Inspectie van het Onderwijs: Bewegingsonderwijs verslechterd

Te veel kinderen bewegen veel te weinig en het beweegaanbod is beperkt. Die harde conclusie valt te lezen in een rapport van de Onderwijsraad, de Sportraad en de raad voor Volksgezondheid en Samenleving. Daarnaast staat in het verslag van De Inspectie van het Onderwijs ‘de Staat van het Onderwijs 2017’, dat de prestaties van leerlingen op bewegingsonderwijs, natuur en sociale vaardigheden lager zijn dan jaren geleden. Buitenlessen kunnen bijdragen om dit te verbeteren.