De Vlindertuin in Norg

Achter Café Zwaneveld ligt de IVN Vlindertuin Norg. Sinds 2005 is dit een oase van bloemen en planten en een tehuis voor vlinders, bijen, libellen, kikkers en andere amfibieën. Ook vogels vinden hier hun kostje en bouwen een nestje aan de randen van deze tuin.

Op het informatiebord, aan het begin van de tuin, staat een plattegrond en andere informatie. In het café is een vlinder-zoekkaart te koop. Daar ligt ook het vlinderdagboek waarin bezoekers hun waarnemingen en opmerkingen kunnen schrijven.

Wat vinden vlinders lekker

De vlindertuin bestaat uit verschillende borders. Zo is er een verhoogde kalkborder waar veel kruiden staan zoals tijm, munt, salie, bonenkruid, marjolein en bieslook. De sterke geur trekt vlinders aan. Het muntvlindertje is er één van. vlinderDeze zie je in veel parken en tuinen.
In het midden van de tuin ligt een zonneborder met daarop een grote Rododendron. Deze en de IJzerharde Beemdkroon en Damastbloem zijn hele goede vlinderplanten. Verder staan er nog meer wilde planten waaronder de Rode Zonnehoed.

Veel insecten profiteren van het onderhoud en de gekozen beplanting. Eerst en vooral de vlinders, maar ook andere bloembezoekers zoals bijen, hommels en zweefvliegen. Zij maken een onmisbaar onderdeel van de tuin uit. Zonder al die insecten en andere dieren is de tuin niet compleet en ontstaat er geen natuurlijk evenwicht.

Kwakers en libellen

Achter de rododendron ligt de vijver en het moeras. In de vijver leven verschillende soorten libellen, kikkers en salamanders. In vijver groeien o.a. waterlelie, waterdrieblad, wateraardbei, krabbescheer, gele lis enz. De vijver en het moeras trekken waterjuffers en libellen aan. vijver

Een tuin vol leven dus, waar het voortdurend kwaakt, flitst en fladdert, zoemt en gonst.

Onderkomen voor bijen en opslag compost

In de tuin is een bijenhotel en er hangen nestkastjes. Het achterste deel van de vlindertuin is voor opslag van compost. Een bosborder met houtwallen geeft schaduw. Wij composteren zelf, in bakken achter in de tuin. Zo kan iedereen, volwassenen en kinderen (waaronder de Scharrelkids, ook een onderdeel van IVN Roden-Norg), beleven wat de natuur hen allemaal biedt. Leren en actief deelnemen gaan hier samen hand in hand.

Vrijwilligers

In de IVN Vlindertuin lokatie Norg werken een achttal vrijwilligers. Wij zijn elke vrijdagmiddag een uurtje of drie enthousiast bezig. Tijdens de noeste arbeid genieten we van de bloemenpracht, geurende kruiden, bijen en vogels en fladderen er verschillende soorten vlinders om ons heen. In de pauze drinken we samen een drankje op het terras van café Zwaneveld. Om de beurt brengt een van ons wat lekkers mee.

Wij – de vrijwilligers van de Vlindertuin – zoeken enthousiaste mensen die met ons in deze Vlindertuin willen werken. Groene vingers is geen pré maar als je goed kunt ruiken, humor en met een warm hart voor de natuur hebt, dan ben je van harte welkom!

Vragen, meehelpen, contact, mbt Vlindertuin mail naar: ivn.vlindertuinNorg@gmail.com

Vanaf maart zijn wij elke vrijdagmiddag in de Vlindertuin.

De Vrijwilligers van de Vlindertuin Norg van IVN Roden-Norg.