Biodiversiteit

IVN-bloemenveldjes voor insecten in de prijzen

Nuenen 9 juli 2023

Sinds 2016 onderhoudt een groep vrijwilligers van de werkgroep BijenVlinder bloemenveldjes op stukjes gemeentegrond in Nuenen. Coördinator Regina Oors is de schakel tussen IVN Nuenen, de gemeente en de beheerders van inmiddels 26 veldjes in alle uithoeken van het dorp.

Regina is blij dat de gemeente enkele jaren geleden het berm- en groenbeheer omgooide van ‘cultuurrijk’ naar ecologisch beheer. “Dat de bermen zijn veranderd in ‘groene snelwegen’ was een grote wens van mij. Het is heel belangrijk dat de biodiversiteit een flinke steun in de rug krijgt en daar verdient de gemeente een dikke pluim voor!”

Op 15 juni 2023 mocht Regina De Hommel met bijbehorende cheque van € 1.500 in ontvangst nemen van IVN Brabant en Stichting Food4Bees. De Hommel is een jaarlijkse prijs voor IVN-afdelingen met projecten die de bestuivers in het Van Gogh Nationaal Park gaan helpen. Mooie waardering voor alle vrijwilligers die zich als beheerder van hun veldje inzetten voor de biodiversiteit in Nuenen. Meer informatie over wat de werkgroep BijenVlinder doet en waar de veldjes te vinden zijn vind je hier.

Ter gelegenheid van het winnen van de prijs is een speciale nieuwsbrief uitgebracht waarin onder meer een aantal beheerders van bloemenveldjes aan het woord komt. Ook zijn alle veldjes in beeld gebracht door leden van de fotowerkgroep van IVN Nuenen.

Foto: Regina Oors aan het werk op bloemenveld 1 aan de Brabantring (foto Walter Engels)