Bijen

Blije Bestuivers in Helmond, Neunen en Oirschot

Noord-Brabant 19 juni 2023

Goed nieuws voor alle insecten in Helmond, Nuenen en Oirschot. De drie IVN-afdelingen in deze gemeenten ontvingen vorige week de Hommel. Een cheque van 1500, uitgereikt door IVN Brabant en Food4Bees. Hiermee gaan de drie IVN afdelingen aan de slag met mooie projecten die de bestuivers in Van Gogh Nationaal Park gaan helpen.

De Hommel is een jaarlijkse prijs voor IVN-afdelingen in het gebied van Van Gogh NP. Wie een goed bestuiverproject heeft kan een geldbedrag winnen. De feestelijke uitreiking was op educatieve viskwekerij de Stroom in Oirschot. Een plek die zich ook leende voor een mooie excursie langs de Beerze. Daarna kregen de drie prijswinnaars uit handen van Eric Sessink en Eric van Oijen van Food4Bees en Renske Visscher van IVN Limburg hun prijs. Beide Eric’s waren verrast en enthousiast door de inzendingen. “Mooi om te zien dat er ook nagedacht is over de borging. Want dit soort projecten zijn alleen succesvol als je meerdere jaren goed samenwerkt.”

Heel Helmond Groen
IVN Helmond kreeg een Hommel voor het project Heel Helmond Groen. Een ambitieus plan om langs de 42-kilometer lange fietsroute Rond Helmond de biodiversiteit te versterken. Wegbermen, slootkanten en taluds worden ingezaaid met bloemen. In totaal gaat het om 18.000 M2 (!). En dat kan IVN Helmond natuurlijk niet alleen. Daarom worden ook Helmonders en scholen ingeschakeld. Ook de gemeente Helmond financiert mee en past het maaibeheer aan. Daarnaast zijn ook andere groene organisatie betrokken. Zoals de KNBV-Helmond, de Imkervereniging Helmond en Groei&Bloei Helmond.

Bloemrijk Nuenen
Ook in Nuenen komen steeds meer bloemen. Dankzij Regina Oors van IVN Nuenen. Ze werd een aantal jaren gelden heel boos omdat ze zag dat de gemeente steeds meer struikgewas inwisselde voor gazon. Ze vroeg of ze 1 veldje mocht beheren en maakte daar een bloemrijke berm van. Inmiddels zijn op 25 plekken in Nuenen van dit soort veldjes ontstaan.  Regina hoeft ze niet zelf aan te leggen. Inmiddels zijn in verschillende wijken buurtgenoten enthousiast aan de slag gegaan, ook een school helpt mee.  Niet alleen goed voor de bestuivers, maar ook goed voor de mens.  “Het meest bijzonder vind ik dat een lief natuurminnend stel van 80+ een veldje onderhoud. De vrouw is dementerend en heeft aangegeven dat het veldje haar in deze moeilijke periode steunt”, vertelt Regina. Reden genoeg voor een Hommel om dit project nog verder te steunen.

Biodiversiteit in Oirschot
Tot slot mocht IVN Oirschot een prijs in ontvangst nemen, samen met buurtvereniging De Nachtegaal. Deze buurtvereniging bestond vijftig jaar. Uiteraard was dit reden voor een feestje maar ook een motivatie om iets goeds te doen voor de buurt. Er komen bloemrijke bermen en insectenhotels en bewoners worden gemotiveerd om hun tuin insectenvriendelijker te maken. Ook komen er ommetjes en informatieborden.  IVN-Oirschot adviseert de buurtverenging en zoekt samenwerking met de o.a de gemeente, Brabants Landschap en Waterschap De Dommel.  Het doel: een compleet plan om de biodiversiteit in hert gebied te vergroten.

Hommel 2024
Nog meer goed nieuws! Volgens jaar keert De Hommel terug. Weer mogen alle IVN-afdelingen in Van Gogh Nationaal Park meedoen. Aanmelden kan al vanaf vandaag. Meer inspiratie nodig? In het najaar organiseren we een inspirerende webinar over projecten rond bestuivers en het slim samenwerken met gemeenten. We houden jullie op de hoogte.

Dien hier jouw project in voor De Hommel 2024

Foto’s Yvonne Vloemans Fotografie