BijenVlinder

Waarom de werkgroep BijenVlinder?

Vlinders

Het klimaat in Nederland verandert. Het wordt warmer. Je zou verwachten dat het dan beter gaat met de vlinderstand. Voor enkele soorten is dat ook zo, maar voor veel soorten niet. Dat komt omdat de vlinders die van warmte houden als eitje of rups de winter doorbrengen. Deze vlinders hebben de warmte nodig om zich te kunnen ontwikkelen tot vlinder. Maar op de plaatsen waar de rupsen van deze vlinders leven, koelt het juist af. En de vele meststoffen in de bodem dragen bij aan de afkoeling. Daardoor zijn er voor deze vlinders minder plekjes te vinden die warm genoeg zijn om de hele levenscyclus te voltooien.* Goed beheer kan veel vlinders helpen. *bron: Vlinderstichting

Meer informatie over vlinders in Brabant en de Vlindertelgroep 2012

De bij

De bij is een belangrijk diertje. Het beestje bezoekt bloemen en zorgt daardoor voor het bestuiven van de plant. Door de bestuiving komen er vruchten aan de plant. Denk aan groente zoals koolsoorten, ui en paprika of fruit zoals aardbeien, appels en bessen.

De bij komt voor in gezonde natuurlijke landschappen. Als de natuur uit balans is of als er zware metalen in de grond zitten of gif, dan verdwijnt de bij. De bij geeft dus goed aan wat de situatie is van een landschap.

Het gaat helaas slecht met de bij. Dat heeft een aantal oorzaken: het gebruik van (landbouw)gif, parasieten die de bij verzwakken en een landschap waar steeds minder bloemen bloeien. Het stuifmeel en nectar in de bloem heeft de bij nodig als voedsel voor zichzelf en voor de nakomelingen.

Het verdwijnen van de bloemenpracht heeft meerdere oorzaken. Zo zijn er gemeenten die bezuinigen op onderhoud of onvoldoende kennis hebben om het landschap te versterken. Maar ook de trend om tuinen ‘onderhoudsvrij’ te maken en tuinen te betegelen zorgt voor verlies van voedsel, nestgelegenheid en voortplantingsmogelijkheden.

Wat doet de werkgroep?

Door middel van het aanleggen en onderhouden van bloemenveldjes wil de werkgroep BijenVlinder daar iets aan doen. En wat goed is voor de bij, is ook goed voor andere diertjes zoals vlinders en kevers. Bij de keuze van de planten wordt rekening gehouden met kwetsbare soorten die ook steeds minder voorkomen. En leuk is dat de vruchten aan de planten ook meteen een goede voedselbron voor vogels vormen. Ook geven al die planten beschutting en misschien kan er wel gebroed worden.

Zo bereikt de werkgroep méér dan alleen de bijen en profiteert heel de natuur ervan. En kunnen wij, inwoners van Nuenen ook genieten van mooie, fleurige bloemen! Nét zoals de inwoners van – bijvoorbeeld – Eindhoven, Geldrop en Deurne, die weelderig bloeiende bermen hebben.

Want we willen niet dat de bij gaat uitsterven. Er zijn delen in de wereld waar dat al is gebeurd*, zoals in delen van China, waar kinderen handmatig fruitbomen moeten bestuiven omdat daar de bij is uitgestorven… dat willen we hier niet! *diverse bronnen

Nee, niks daarvan: we gaan ons dorp in de bloemetjes zetten!

Waar in Nuenen vind je vlinderbermen?

De werkgroep is in juli 2016 gestart. Sindsdien zijn of worden op deze plekken in Nuenen bloemrijke velden gerealiseerd:

1. Bocht Brabantring bij de kruising met Schietbergen
  2. Hoek Eikenlaan – Jacob Catsstraat
  3. IJsvogelhof tegenover nummer 1-5
  4. Hoek Putterlaan – Mezenlaan
  5. Heikampen tegenover nummer 150-152
  6. Vallestap tegenover de fysiotherapiepraktijk
  7. Links van Oudenstein 16, langs het struikgewas
  8. Wielewaallaan tussen nummer 31 en 33
  9. Puyven tegenover nummer 118
  10. Hoek Meeuwenlaan – Refeling
  11. Hoek Eikenlaan – Maaskantpad
  12. Bij basisschool De Rietpluim aan de Ouwlandsedijk (op drie plaatsen)
  13. Lindenhof 11, straatzijde
  14. Wederikdreef 39, achterzijde
  15. Bocht Schietbergen, achterzijde Heikampen 141-143
  16. Het Smeelke
  17. De Rijt ter hoogte van nummer 2
  18. Molvense Erven 65a, achterzijde
  19. Boschhoeve ter hoogte van nummer 19
  20. Tweevoren tegenover nummer 42
  21. Oranjestraat ter hoogte van nummer 12 (boomspiegel)
  22. Molvense Erven, achter/naast nummer 113 (goed zoeken!)
  23. Puyven ter hoogte van nummer 68
  24. Europalaan ter hoogte van nummer 107
  25. Hoek Weverstraat – Larikslaan
  26. Hoek Laan van Nuenhem – Egidius Vogelslaan
  27. Barisakker tegenover nummer 9 en 11

Meehelpen? Dat kan!

Heb je zaden of planten die vlinders, bijen of rupsen aantrekken? Laat het ons weten, dan kunnen wij deze een geschikte plaats geven. Mail naar BijenVlinder@gmail.com.

We kunnen altijd vrijwilligers gebruiken. Dat kan op verschillende manieren worden ingevuld, afhankelijk van je interesse, kennis en tijd. Zo kunnen we bijvoorbeeld zaaiers gebruiken. Misschien is er wel een stukje bij u in de buurt dat daarvoor geschikt is. Stuur een mail naar: BijenVlinder@gmail.com

Op dit moment zijn we daarnaast specifiek op zoek naar versterking voor het veld Eikenlaan-hoek Jacob Catsstraat, voor in de Tomakker en in de wijk Eeneind. Wil je helpen? Stuur een mail naar: BijenVlinder@gmail.com

En gewoon in uw eigen tuin kunt u een belangrijke bijdrage leveren: vervang eens wat tegels door vrolijke bloemen waar bijen voedsel uit kunnen halen. En plaats een bijenhotel zodat er ook nestgelegenheid is.

Social media

Volg en like ons op Facebook en Instagram

In de pers

Ingezonden brief – Rond de Linde, juli 2017:
Nuenen-bijenvl-RdLjuli2017

De Nuenense Krant, 28 oktober 2016:

Informatie over het probleem van de bijensterfte:

Informatie over geschikte planten:

Overig interessant leesmateriaal:

Het geplastificeerde A4-tje met informatie bij de veldjes:

Nuenen-bijenlintA4dec2017

Meer informatie?