Cursussen

IVN staat voor natuureducatie en dat is ook zelf nieuwe dingen leren en inzichten krijgen door je in de natuur te verdiepen. Van elkaar leren en samen de natuur ervaren is daarbij het uitgangspunt. Publieksactiviteiten en werkgroepen bieden leden daartoe een kans. Kijk wat je leuk vindt, wat jou inspireert en doe mee!

Natuurkennis vergroten met een cursus

Door IVN Nuenen worden ook cursussen gegeven om de natuurkennis te vergroten. Iedereen die geïnteresseerd is in de natuur, is van harte welkom op een cursus. Je hoeft daarvoor niet per se lid te zijn van IVN Nuenen.

Verschillende van onze werkgroepen geven zelf cursussen, zoals een vogelcursus door de Vogelwerkgroep en een natuurfotografiecursus door de Fotowerkgroep. Welke cursussen worden gegeven, is afhankelijk van de interesses en mogelijkheden binnen onze vereniging.

Zo veel mogelijk wordt geprobeerd een cursus te maken en geven met eigen leden. Zo samen bezig zijn inspireert en zorgt voor verdieping in een onderwerp. Ook kan een gastdocent benaderd worden voor een cursus of lezing.

Opbouw cursussen

Meestal bestaat een cursus uit een aantal theorieavonden en excursies. Tijdens excursies gaat de theorie meer leven: verwerven van kennis wordt gecombineerd met ontdekken, verkennen en beleven in de natuur. Excursies vinden afhankelijk van het onderwerp meestal in de directe omgeving van Nuenen plaats. Het is ook een manier om het IVN, je medecursisten en begeleiders beter te leren kennen.

Programma

Zodra de inhoud en data van een nieuwe cursus bekend zijn, worden deze bekend gemaakt. Aan leden via de nieuwsbrief, zodat zij zich als eerste kunnen aanmelden. Daarna ook op de onze website, sociale media en lokale huis-aan-huisbladen om niet-leden te bereiken.

Onze cursussen zijn laagdrempelig en de kosten voor deelname worden laag gehouden. Als je een cursus hebt afgerond en je meer interesse hebt in het onderwerp, dan kun je je ook aansluiten bij een van de werkgroepen die binnen IVN Nuenen actief zijn.

In 2022-2023 hopen we samen met andere IVN-afdelingen in de regio weer een 2-jarige  Natuurgidsenopleiding (NGO) te starten.

Informatie

Heb je vragen, wil je meer informatie of wil je een nieuwe cursus mee opzetten? Neem dan contact op met cursuscoördinatoren Ellie Kok en Wil Fortanier via cursusivnnuenen@gmail.com.