Over IVN-Nijkerk

IVN-Nijkerk heeft als werkgebied Nijkerk, Nijkerkerveen, Hoevelaken, Bunschoten-Spakenburg en Putten, met bijbehorende buurtschappen. Hier op het randje van de Veluwe vindt u zeer afwisselende natuur met bossen, heide, polders, veenontginningen, landgoederen en hoeven- of kampenlandschappen.

In de omgeving van Nijkerk is veel te beleven: een divers landschap met enorme uitersten. Van oeroude polders tot nog veel oudere stuwwallen, van dorpen tot landgoederen, van cultuurlandschap tot natuurschoon. IVN Nijkerk is al 35 jaar actief op het raakvlak van natuur en cultuur in eigen omgeving en nodigt u uit om dit mee te beleven.

Beleef de natuur met IVN-Nijkerk:

Met IVN Nijkerk kunt u de natuur van dichtbij leren kennen. U kunt op excursie en zo de bloeiende bermen van de poldersloten in Arkemheen nader onderzoeken. Ga mee op vleermuizenjacht of op reeën-safari. U kunt heerlijk meewerken om het Vogeleiland, de Kruishaarse berg of de Breede Beek te onderhouden. Laat u inspireren door onze kenners op het gebied van vlinders, vogels, planten of insecten. Of neem deel aan de fotowerkgroep, die deze pracht op de foto vastlegt.

IVN Nijkerk werkt samen; met de gemeente, met scholen, met andere natuurverenigingen. Er zijn activiteiten voor mensen van alle leeftijden.  IVN-Nijkerk organiseert een heel scala aan activiteiten, waar u de omgeving van Nijkerk, met de diverse flora en fauna, beter door leert kennen.

Verken de natuur rondom Nijkerk tijdens een wandeling of fietstocht met een ervaren natuurgids. U vindt hier nog de klokjesgentiaan, heikikkers, reeën of doodgewoon kleine kriebelbeestjes. Er zijn excursies voor volwassenen én kinderen, in lente, zomer en herfst. De excursies zijn toegankelijk voor publiek.

Zelf natuurgids worden?

Doet u graag vrijwilligerswerk in de natuur? Werk mee met IVN landschapsbeheer: bomen knotten, fruitbomen snoeien, houtwallen onderhouden, werken op het Vogeleiland. Een mooie manier om betrokken te zijn bij ons eigen landschap.

Speciaal voor het basisonderwijs organiseert IVN-Nijkerk excursies, die kinderen enthousiast maken voor de natuur.

Laat u inspireren door één van de IVN werkgroepen, actief op het gebied van vogels, vlinders en planten.

Of ontdek de IVN kraam op plaatselijke evenementen.

Word lid of donateur van IVN- Nijkerk, dat kan al vanaf € 15,00 per jaar. U ontvangt dan gratis het kwartaalblad Nijkerk Natuurlijk. Een email met uw naam, voorletters, straat, nummer, postcode en woonplaats naar: penningmeester@ivn-nijkerk.nl  volstaat.

Activiteiten