Werkgroep Heemtuin

Het oudste deel van de heemtuin in Nieuwkoop is aangelegd in 1982. De tuin was toen ongeveer 3.500 m2 groot. Langs de rand van het rechthoekige terrein bevindt zich een bosstrook met stinzenflora. Er zijn takkenrillen aangelegd voor insecten, vogels en kleine zoogdieren. Op een groot deel van het middenstuk is een bloemenweide aangelegd. Verder vindt men er een tuin met akkerbegeleidende flora en kruiden, een vijver, voedselarm veen en een zanddijk met keermuur.

In 1999 is de heemtuin uitgebreid tot ongeveer 10.000 m2. In dit nieuwe gedeelte bevinden zich een hoogstamboomgaard, een legakker, een houtkade met een bijenstal, een helofytenfilter, een plas, een griend en een grondwal met inheems bomen en struiken.

In het vroege voorjaar bloeien er duizenden stinzenplanten in de bosstroken. Iets later staat de bloemenweide in volle bloei. De beste periode om de tuin te bezoeken zijn de maanden maart, april en mei.

Deze film neemt je mee op een boeiende reis door de Nieuwkoopse Heemtuin gedurende alle vier de seizoenen. Dankzij prachtige (drone)beelden biedt het een indrukwekkende inkijk in de diversiteit en schoonheid van deze tuin. Een betoverende weergave van de Heemtuin door de wisselende seizoenen, vastgelegd op beeld. Veel kijkplezier!

Werken in de Heemtuin

De tuin wordt onderhouden door vrijwilligers van het IVN.
Het gehele jaar door wordt er s ‘maandagsmorgens van 09.00 uur tot 12.00 uur gewerkt.
In de periode oktober tot en met maart werken er elke derde zaterdagochtend in de maand een groep vrijwilligers in deze heemtuin.
In de periode april tot en met september wordt er iedere vrijdag avond van circa 19.00 uur tot zonsondergang gewerkt.

Vrijwilliger worden? Neem gerust eens contact op met Peter Pieterse.
E-mailadres : peter.tineke.pieterse@live.nl
Telefoonnummer: 0172 – 576915

Faciliteiten voor bezoekers

Bij een aantal planten staan naambordjes. Er vinden regelmatig rondleidingen plaats. Groepsrondleidingen zijn ook mogelijk na telefonische afspraak. In de bezoekers­ruimte kan gezorgd worden voor koffie, thee en wat lekkers erbij.

IVN-heemtuin locatie: Kennedylaan 33a, Nieuwkoop
Openingstijden: De tuin is altijd toegankelijk tussen zonsopkomst en zonsondergang.
Ligging en bereikbaar­heid: Openbaar vervoer: vanaf NS-station Woerden, Alphen a/d Rijn of Leiden met de bus naar Nieuwkoop. Vanaf halte Kennedylaan, 200 meter lopen.
Toegang: Gratis.

Honden zijn niet toegestaan.