Fruitbomenroute

12.0 KM
IJsselstein
(0)

In IJsselstein staan ruim 1000 verschillende rassen/cultivars appel- en perenbomen. Deze unieke fruitcollectie is de grootste van Europa in de openbare ruimte. Een paar honderd rassen van deze collectie komen alleen nog maar hier voor! Daarmee is het een belangrijke levende genenbank. Vanaf 1970 tot 2000 heeft landschapsarchitect G. Otter bij de bouw van nieuwe woonwijken hoogstamfruitbomen laten staan ​​en ook heel veel verschillende soorten fruitbomen aangeplant. Klimaat neutraal IJsselstein heeft de collectie geüpdatet en gedigitaliseerd. Bij veel fruitbomen staat een bordje met de naam.

De route bestaat uit twee delen die vanaf het Podium ook afzonderlijk te lopen zijn.

Het eerste deel begint bij de houten vlonder over het spoor rechts en is 4,5 km lang met vooral veel fruitbomen uit de collectie.

Deel 2 begint over het spoor rechtdoor, is 7,5 km lang en gaat langs publiekstuinen en fruitbomen.

Voor inwoners is het mogelijk appels en peren in de openbare ruimte van IJsselstein te plukken. Dit is puur voor eigen gebruik. Ga er respectvol mee om. Zodat er voor iedereen genoeg is.

Herkenning: Een appelboom heeft zacht blad met een licht getande bladrand, de onderzijde van het blad is behaard en de nerven zijn goed zichtbaar. Bij een appelboom lopen de takken vooral horizontaal. Een perenboom heeft meer verticale takken , het blad van de perenboom is harder en donkergroen met een gave rand en is niet behaard; de nerven zijn minder goed zichtbaar. Een kersenboom herken je aan de stam. De schors is bruin / grijs en heeft horizontale lenticellen (zien eruit als sneetjes, die iets donkerder of lichter zijn dan de rest van de schors).

Podiumweg 1, 3401 BL, IJsselstein
Download de app voor deze route

Download onze app