Vogels

Wat doet de werkgroep?

De werkgroep heeft als doel het verbreden van de kennis over vogels, bij leden van de werkgroep, bij leden van IVN en bij het brede publiek. Verder vergroten we de kennis van het voorkomen van vogels door te inventariseren

Vogels zijn bijna overal en niet weg te denken: in de tuin, op straat in het park, in de natuur. Hoe meer je er op let hoe vaker je ze ook nog eens ziet. Als je goed oplet kun je in een park al gauw tientallen verschillende soorten zien en horen. Sommige herken je gemakkelijk, andere lijken heel veel op elkaar, en zijn soms bijna alleen aan de zang te herkennen. Het leren kennen van vogels aan hun uiterlijk, gedrag en geluid gaat veruit het beste door mee te gaan met een groepje andere vogelaars, die al wat verder zijn.

Excursie Lage Vuursche

Activiteiten

Maandelijks hebben we hiervoor een excursie voor leden van de werkgroep, soms in de buurt en soms wat verder weg. Behalve dat we natuurlijk genieten van al het moois wat we zien, proberen we hierbij ook samen onze kennis zo goed mogelijk op peil te houden en te vergroten. De excursies zijn wisselend op zaterdag en zondag.

Behalve excursies organiseren we ook af een toe een cursus vogels herkennen voor beginners of een avond plus excursie over een bepaald thema, bijvoorbeeld wintergasten.

Aanmelden kan via een mail naar n.both@hetnet.nl of martinvangenderen@ziggo.nl

Cursus vogels kijken

Meten is weten

Om te weten hoe het met de vogels gaat en ze dus beter te kunnen beschermen zijn er allerlei tel projecten in Nederland. In Nieuwegein tellen we met aantal werkgroepleden mee aan MUS (meetnet urbane soorten) van SOVON. (https://sovon.nl/tellen/telprojecten/meetnet-urbane-soorten-mus). Dit is een landelijk project waarbij over het hele land in stedelijk gebied vogels volgens een standaardmethode geteld worden. Omdat dit jarenlang gebeurt geeft dit een mooi beeld van ontwikkelingen van een deel de vogelstand in Nederland.

Voor wie?

De werkgroep is er voor iedereen. Voor ervaren vogelaars die het leuk vinden om samen op pad te gaan te inventariseren. Maar zeker ook voor beginners: meewandelen en kijken met meer ervaren vogelaars is de manier om vogels te leren kennen.

Kijk op onze activiteitenpagina voor aankomende excursies en activiteiten en loop een keer mee!