kokermot

Volgende les insectencursus: zakdragers en bladmineerders

Meijel 1 april 2024

Dinsdag 23 april is de volgende les van de insectencursus. Deze les gaat over zakdragers en bladmineerders. De lessen kunnen per les (theorieavond en daarna een veldexcursie) gevolgd worden. Voor meer info kijk op homepagina van deze website bij het kopje insectencursus.

Zakdragers zijn kleine nachtvlinders, in de groep van de zogenaamde microvlinders. De rupsen maken van allerlei organische materialen een huls om de rups. De rups is hierdoor goed gecamoufleerd en kan veiliger opgroeien.

Zak van grijze heidezakdrager

Bladmijnen zitten in bladeren van planten en bomen. De bovenlaagje van een blad heet het  bovenepidermis en de onderzijde het onderepidermis. Daartussen zit het bladmoes waar het chlorofyl zit waar het blad licht omzet in suikers. Dit spul is erg voedselrijk en daarom zijn veel insecten, vooral de larven, die hiervan leven. Ze leven dus tussen bovenepidermis en onderepidermis tijdens de ontwikkeling tot imago (insect dat zich kan voortplanten). In de bladeren waar deze insecten zitten, ontstaat een gangetje. Dit is de mijn. De mijnen kunnen veroorzaakt worden door verschillende soorten insecten, zoals, kevers, nachtvlindertjes en vliegen.

Mijn hangmatmot in berkenblad

Een aparte groep van insecten waar vrijwel niemand naar kijkt. Een kans dus op nieuwe kennis.