Podcast de Groentjes artikel

De Groentjes

Een portret van een volkstuin

Welkom op Tuinwijck. Podcastmakers Jurgen van Tolie en Marius Kooij nemen je deze lente mee naar de volkstuin. Leer over natuurlijk tuinieren, ontmoet leuke mensen en hoor hoe de volkstuin klinkt! Ga mee naar een plek die de bewoners zelf het paradijs in de stad noemen. Elke week staat er een aflevering van de podcast De Groentjes in je favoriete podcast-app.

Een jaar geleden kocht Jurgen een tuinhuis op volkstuincomplex Tuinwijck in Groningen. Al snel vielen alle fluitende vogels, tjirpende krekels en de rust hem op, maar toen hij de bewoners en hun verrassende en soms ontroerende verhalen leerde kennen wist hij het zeker: de volkstuin verdient het om gevangen te worden in een audiodocument: een podcast.

Deze maken Jurgen en Marius samen als De Groentjes. Zij verwonderen zich vooral over de tuin en kunnen zo – niet gehinderd door enige kennis – de meest basale vragen stellen. Wat is eigenlijk precies onkruid? Is het wel leuk om te tuinieren als het zoveel werk is? Wat is je favoriete plek in je tuin? En hoe is het nou om al 30 jaar op een vereniging rond te lopen die misschien wel heel erg veranderd is?

Dagen lang liepen De Groentjes over Tuinwijck, gewapend met een microfoon en vragen als deze, om erachter te komen dat een gesprek over je tuin vaak ook een gesprek is over je levenswijze. Zo is voor Ali de tuin een plek om meditatief tot haarzelf te komen, ziet Ans tuinieren als metafoor voor het leven dat zich niet laat sturen en maar heel beperkt maakbaar is. Voor Xandra is de tuin juist een toevluchtsoord waar ze het liefst Grieks kookt.

volkstuin,volkstuinvereniging,Tuinwijck,podcast,de Groentjes

Op deze manier is de tuin wel het uitgangspunt van een gesprek, maar staat de uitkomst nooit vast. In de podcast koken Jurgen en Marius daadwerkelijk Grieks met Xandra, maken ze de kantine schoon met Sophia – al decennia professioneel en vrijwillig schoonmaakster – en leren ze van Abel de Vlinderman over allerlei soorten nachtvlinders.

Zo leer je als luisteraar de verschillende rollen kennen die een tuin in je leven kan spelen. Daarnaast hoor je hoe je zelf natuurlijk kunt tuinieren met tips van IVN en loop je mee met een rondleiding over Tuinwijck en haar bijzondere ecologische plekken.

Elke week verschijnt er een aflevering op www.podcastdegroentjes.nl en in je favoriete podcast-app. Daar is de trailer en de eerste aflevering nu al te beluisteren.

Podcast De Groentjes is een productie van stichting Die Weltbühne en is mede mogelijk gemaakt door V.V. Tuinwijck en haar leden, IVN Natuureducatie, Fonds NME, Postcode Loterij Buurtfonds en het Prins Bernhard Cultuurfonds.