Vogels

Lezing over Vogelringstation Eemshaven, wo 10 apr bij Avifauna

Groningen Haren 5 april 2024

Lezing over de diverse soorten die worden gevangen in Vogelringstation Eemshaven, en het onderzoek dat wordt gedaan met behulp van de ringgegevens
door Karen Blaakmeer

Sinds 1999 worden er in het oostelijk deel van de Eemshaven zangvogels gevangen en geringd. Dit onderzoek wordt gedaan in de broedtijd en tijdens de voor- en najaarstrek.
In het najaar is de Eemshaven het eerste Nederlandse vasteland dat trekvogels vanuit het oosten bereiken na een oversteek vanaf de Duitse kust of de Duitse Waddeneilanden.
In het voorjaar fungeert de kustlijn van het vasteland als een trechter voor trekvogels die vanuit het zuiden komen. Hierdoor komen er in het gebied niet alleen veel verschillende soorten vogels samen, maar soms ook grote aantallen. Sinds 1999 zijn er door enthousiaste vrijwilligers (ringers en assistenten) ruim 80.000 vogels geringd van ruim 120 verschillende soorten en ondersoorten!

Karen Blaakmeer is afgestudeerd in dieroecologie en populatiegenetica aan de RuG in 1995, en heeft onder andere onderzoek gedaan aan de
Seychellenzanger. Vanaf 2021 is ze databeheerder bij Grauwe Kiekendief – Kenniscentrum Akkervogels. Sinds 2020 is ze actief bij
VRS Eemshaven en sinds het behalen van het ringersexamen in voorjaar 2023 een van de vaste ringers en voorzitter van de ringvereniging.
Karen is al lang lid van Avifauna en vooral actief als lid van de Zwanenwerkgroep: lekker aan het eind van de zomer door de provincie rijden
op zoek naar zwanen, met een geweldige groep vrijwilligers.

Datum:  Woensdag 10 april 2024
Tijd:  20:00 tot 22:15u (zaal open 19.30u)
Locatie:  ’t Vinkhuys, Diamantlaan 94, 9743 BJ Groningen

Naar aanleiding van de lezing wordt er een in klein verband een excursie naar het ringstation georganiseerd. Aan het eind van de lezing kunnen
geïnteresseerden zich hiervoor aanmelden.