Helofytenfilter

Wat is nu een helofytenfilter en hoe werkt het?
Een helofytenfilter is een zogenaamd zuiveringsmoeras. Deze hele hoek is het helofytenfilter!

Het gebied van Tuinwijck was een poldertje. Dit betekent dat het laag ligt en dat het (vuile) water van de Hondsrug hier heen komt.

‘Helofyten’ zijn planten die verontreinigd water kunnen zuiveren. Riet is hier de belangrijkste soort. Niet het riet zelf zuivert het water maar alle bacteriën die rond de plantenwortels van het riet leven.

In het najaar was er vaak onderhoud van het helofytenfilter. Door het snoeien van het riet werd het helofytenfilter weer netjes gemaakt. Het nieuwe beleid is meer verruiging toe te staan in plaats van regelmatig onderhoud. Dit stukje Tuinwijck laat mooi deze verruiging zien. Zo zou Nederland er snel uit zien: moeras met struiken en boompjes, en uiteindelijk bos.

Beleven

Sluit de ogen eens en luister naar de vogels in het riet EN naar het lawaai van het verkeer. Wat een verschil!

Tips voor thuis

Vang zelf in je tuin regenwater op en gebruik dit voor je planten. Een eigen helofytenfilter is te groot voor de meeste tuinen. Is een gezamenlijke helofytenfilter in je wijk een optie?

Quizvraag

Het riet is ook de plek voor moerasvogels. Heb je een idee welke soorten?

Antwoord

Rietzanger, karekiet, baardman en snor. Op Tuinwijck komt helaas alleen de rietzanger voor. De andere rietvogels hebben gewoon een grotere rietkraag nodig.