Landschap

Struinwandeling door oude Maasmeander Keent

Grave 6 september 2023

Vrijwilligers van Brabants Landschap organiseren zondag 10 september, voorafgaande aan de retrowielerwedstrijd Ronde van Keent, een struinwandeling door de uiterwaarden van de oude Maasbocht in Keent. De wandeling staat in het teken van de nog steeds zomerse natuur in het gebied. Bijzondere aandacht tijdens deze wandeling is er voor de grote wilde grazers die bijdragen aan waterveiligheid, natuurontwikkeling en biodiversiteit.

Het Rondje Keent met natuurgidsen gaat vooral over onverharde paden en over paadjes die zijn gemaakt door de grote grazers in het gebied, de Tauros runderen en de Exmoor pony’s. We starten om 10.00 uur bij het informatiecentrum van Brabants Landschap en Stichting Taurus aan de Zuijdenhoutstraat 2 in Keent en zijn rond 12.30 uur terug. Parkeren kan op het terrein van het infopunt en deelname is gratis. Een vrije gift is natuurlijk welkom. Aanmelden is niet nodig.

Hand in hand

In de uiterwaarden van de oude Maasbocht in Keent vindt iets bijzonders plaats. Hoogwaterveiligheid en natuurontwikkeling gaan hand in hand. Taurossen zorgen samen met Exmoor pony’s ervoor dat het gebied open blijft om water uit de Maas te kunnen bergen bij een hoogwaterstand. Daarnaast zorgen zij door hun begrazing voor meer diversiteit in de natuur.