IVN deelt Gratis boompjes uit in Land van Cuijk

om mensen te stimuleren tot verdere vergroening

Op zaterdag 4 februari delen lokale vrijwilligers van de IVN afdelingen De Maasvallei en Cuijk gratis jonge bomen uit aan bewoners van het Land van Cuijk. Deze uitdeelactie is onderdeel van een brede campagne om in totaal 1 miljoen bomen te planten in Brabant.

Uitdeelactie op 4 februari

Als de weersomstandigeheden goed zijn, deelt het IVN gratis boompjes uit omdat we vinden dat iedereen het verdient om in een mooie, frisse en gezonde omgeving te wonen.

De uitdeellocaties

Bewoners van het hele Land van Cuijk kunnen op 4 februari tussen 10.00 en 12.00 uur de gratis bomen ophalen.
Om te zorgen dat iedereen kans maakt om mee te doen, is er een maximum van 3 boompjes per bewoner. Het gaat daarbij om 1- á 2-jarige wilde liguster, gelderse roos, vuilboom, lijsterbes, hondsroos en hazelaar; allemaal bomen die geschikt zijn om in de tuin te planten.

Mensen die graag meer boompjes of andere inheemse soorten (geen fruitbomen, grote bomen of sierplanten) willen, kunnen hun wens kenbaar maken via landvancuijkgroen@outlook.com. Onder hen wordt het restant van de boompjes verdeeld en nog ongeveer 500 zelf geoogste boompjes; bovendien kijken we dan of er subsidiemogelijkheden zijn. Stuur in dat geval dus je adresgegevens mee. Er zijn in totaal ruim 3000 boompjes beschikbaar. Op = op.

• Cuijk: Louis Jansenplein (marktplein)
  • Beers: De Kloosterhof aan de Grotestraat 14
  • Mill: Burg. Verstraatenlaan (bij de supermarkten)
  • Boxmeer: parkeerplaats Weijerplein
  • Sint Anthonis: Parkeerplaats Oelbroeck Breestraat 1d
  • Vierlingsbeek:  Vrijthof

Dorpen en wijken kunnen aan de slag

Hoe mooi zou het zijn als alle dorpen zelf actief aan de slag gaan om verder te vergroenen en daarmee de omgeving gezonder en toekomstbestendiger te maken voor mens en natuur. Ga aan de slag met een werkgroep of groepje vrijwilligers.

Stap 1: nodig mensen uit om groenkansen in openbaar en particulier gebied in beeld te brengen.  Stap 2: verzamel deze kansen en maak plannen om ze om te zetten in daden. Maak daarbij gebruik van ónze en van elkaars ervaringen. Stap 3: vraag de gemeente om de groenkansen in openbaar gebied te helpen realiseren, vraag grondbeheerders om dat op hún terreinen
te doen en gebruik de beschikbare subsidiemogelijkheden voor particuliere terreinen. Vooral in het buitengebied is veel mogelijk en zijn veel mensen niet op de hoogte van deze kansen.

Over Plan Boom

Plan Boom is een initiatief van de Natuur en Milieufederaties, samen met LandschappenNL, De Gezonde Stad, Duurzaam Den Haag, Milieucentrum Rotterdam, Stichting wAarde, LSA bewoners, Trees for All en heel veel vrijwilligers. Gemeenten, bewonersgroepen en bedrijven haken aan. Juist die samenwerking maakt Plan Boom sterk. Het project Plan Boom wordt mede mogelijk gemaakt door Life Terra en met steun van de deelnemers aan de Nationale Postcode Loterij.
De eerdere Plan Boom actie begin deze winter leverde al ruim 11.000 boompjes op plus een zestal subsidieprojecten waarin naast circa 10.000 boompjes ook andere natuur verschijnt. De gemeente ondersteunt de actie waardoor we nog wat extra bomen achter de hand hebben.

Uitdeelactie boompjes Land van Cuijk
Land van Cuijk