IVN opent je ogen voor de natuur

IVN, Instituut voor natuureducatie en duurzaamheid, is een landelijke organisatie die mensen op lokaal niveau bij de natuur betrekt. In je tuin, op je balkon, in de buurt en verder weg. Zo beleven jong en oud hoe leuk, leerzaam, gezond én belangrijk natuur is. Voor nu en in de toekomst. Binnen 165 lokale afdelingen zijn 22.000 vrijwilligers hiervoor actief. Daarnaast werken zo’n 130 professionals vanuit de provinciale vestigingen. Samen voeren zij campagnes, zetten projecten op en organiseren allerlei natuuractiviteiten. Zelf leren en doen staan daarbij altijd centraal.

Met IVN leer je de omgeving kennen
IVN De Ronde Venen & Uithoorn is een van die lokale afdelingen.
De vrijwilligers zijn thuis in jouw buurtnatuur en organiseren cursussen, excursies, fietstochten, wandelingen en lezingen. Neem deel aan een activiteit en maak zo samen met ervaren natuurgidsen kennis met de natuur en het landschap. Een groot deel van het werkgebied is open polderlandschap met waardevolle cultuurhistorie en oer-Hollandse natuur. Ook de waterrijke natuur is bijzonder. Botshol is landelijk bekend om de unieke flora en fauna. De Waverhoek en De Groene Jonker zijn een lust voor iedere natuurliefhebber en bekend om hun enorme vogelrijkdom.

Ontmoet de kievit en grutto in een van de beste weidevogelgebieden van Nederland. Langs karakteristieke houtkaden zijn prachtige vlinders en libellen te ontdekken. De forten hebben een heel eigen natuur. En vergeet zeker de bermen en slootkanten niet want ook in de bebouwde omgeving is genoeg natuur te vinden. Ontdek, bewonder, beleef en koester.

Ga naar Samenwerken

Of Andere activiteiten