Onze IVN-afdeling bevordert in de omgeving van Asten-Someren een duurzame samenleving door het laten beleven van natuur, milieu, landschap en leefomgeving. Wij nodigen iedereen van harte uit om mee te gaan met onze activiteiten. Of word lid en sluit je aan bij één van onze werkgroepen.

Per 30 januari 2023 zijn wij overgeschakeld op de nieuwe website. Helaas werken hierdoor nog niet alle links naar behoren. In februari 2023 streven wij ernaar om alle links te controleren. Mocht u nadien een niet werkende link aantreffen, dan vernemen wij graag. Kopieer de URL (het adres van de website), stuur even een mailtje naar webmaster.asten.someren@ivn.nl en vermeld in de mail even welke link niet werkt. Dan zorgen wij ervoor dat het zo spoedig mogelijk wordt opgelost.

Activiteiten

Bekijk alle

Maandelijkse doe-opdracht - Februari

De winterse omstandigheden zijn (als het goed is) weer grotendeels achter ons. Het moment is weer gekomen dat vlinders (oa. Atalanta (foto) en citroenvlinder) weer hun winterverblijfplaats verlaten en op zoek gaan naar de eerste winterse bloeiers en een zonnig en windluw plekje om lekker op te warmen.

Atalanta - bron: Shutterstock

Ook beginnen de kikkers en padden weer te trekken, met de bruine kikker en gewone pad voorop.

De maandelijkse opdracht is deze maand tweeledig.

1. Maak een mooie foto van een vlinder en geef je waarneming door via waarneming.nl of andere kanalen (oa. telmee, vlinderstichting of obsidentify).
  2. Laat de blaadjes in de tuin nog even liggen zodat de amfibieën nog even kunnen schuilen bij winterse omstandigheden en zodat kleine zoogdieren er op zoek kunnen naar insecten.