Geo-wandeling over de actieve zandverstuiving van het Kootwijkerzand

Op zondagochtend 29 oktober maken we een geo-wandeling over de actieve zandverstuiving van het Kootwijkerzand; een oer-landschap waar je de Veluwe ‘woest en bijster’ nog kunt beleven. Tijdens de wandeling staan we stil bij oer-processen die dit landschap in de laatste ijstijd hebben gevormd. Processen die je nu nog steeds kunt zien en beleven: zandverstuiving, ribbels in het zand, duinvorming. Op de schrale bodem hebben mensen ooit de bomen gekapt om ijzeroer te winnen en schapen te laten grazen met als gevolg dat akkers en een dorp overstoven en mensen vertrokken.

In 1850 was 30% van de Veluwe een zandverstuiving. Sinds de aanplant met dennenbomen is dat 1%. Het Kootwijkerzand is een van de laatste pareltjes. Nu zie je er de opeenvolging van begroeiing aan je voeten: alg, mos en gras die stuivend zand vastleggen; jeneverbessen, kleurrijke vliegdennen op forten of met opengewaaide wortels.
In het zand ontdek je wildsporen van hert, zwijn en misschien de wolf. Insect-larven overwinteren in het zand, vogels zijn vertrokken en de raaf houdt toezicht.
Op enkele plekken ervaar je nog ‘ruimte en stilte’ van onherbergzaam land en kun je gemakkelijk het spoor bijster zijn. Het weer en zuidwesten wind zijn mede bepalend hoe wij het landschap gaan beleven!

De wandeling start om 10 uur  vanaf de uitzichttoren aan het eind van de Houtvester van ’t Hoffweg en de gaat over 6,5 km mulle zandpaden en duurt ongeveer 2-3 uur. De excursie is voor 20-25 mensen van alle leeftijden maar niet geschikt voor rolstoelgebruikers, of mensen die slecht ter been zijn.

Geef je op via onderstaand formulier. Mocht de excursie niet doorgaan, dan ontvangen de aanmelders hierover vooraf bericht.

Mocht je naar aanleiding van deze wandeling meer over landschappen van Apeldoorn en omgeving willen weten, dan nodigen wij je van harte uit je in op te geven voor een Landschappencursus in 2024 (deze wordt tzt gepubliceerd op de website van IVN Apeldoorn – menu cursussen).

Waar
Uitzichttoren Houtvester van ’t Hoffweg – Kootwijk
Kootwijk
Bekijk op Google Maps
  • Kosten: IVN leden kunnen gratis mee, voor niet leden bedragen de kosten € 2,- per persoon.
  • Maximaal aantal deelnemers: 25
  • Aanmelden verplicht: Ja