Rondje Zwarte Padgebied/ scouting/ volkstuinen

Alphen aan den Rijn 4 oktober 2021

zaterdag 25 september 2021

Deze keer geen onderscheid in deelnemers en gidsen. Vier gelijkgestemden beleefden deze dag de nazomerse natuur in het biodiverse Zwarte Padgebied. Dat driekwart van het gebied zojuist gemaaid was mocht geen probleem zijn, er was nog genoeg te zien. We bezochten het Scoutingterrein, een plek waar, naast jongeren, de natuur zich thuis voelt. Op een forse schietwilg zagen we zijn einde naderen door een fraaie groep platte tonderzwammen.

Tijdens een rondje volkstuinen zagen we de verwantschap van doorgeschoten andijvie met cichorei (blauwe bloemen) en kropsla (gele bloemen) met kompassla en soortgenoten. Ook veel kruiden en exotische groenten bij vooral veel volkstuinders. We zagen de dreigende overrompeling van grassoorten als hanenpoot en behaard vingergras op het tuincomplex.

Langs het spoorhek, waar niet gemaaid is, stonden nog veel planten in bloei en op het heempad een weelde van zaden. Dat laatste was zo ongeveer het thema van deze dag.