Alphen aan den Rijn
Paddenstoelen
maandag30okt2017

Paddenstoelen zoeken in het Gouwebos

zaterdag 28 oktober 2017

Deze laatste wandeling in 2017 was een succesvolle bekroning van het excursieseizoen voor IVN/ Vrienden van het Heempad. paddenstoelen

Het hoogtepunt van het paddenstoelenseizoen lag dit jaar rond eind september. Tijdens het voorlopen vonden we nog zo’n 30 soorten, dat gaf hoop, maar het was vooral het kleinere spul. Het weer was ons gunstig gezind. De groep toonde veel interesse, er werd druk gefotografeerd. We vonden aanvullend zelfs soorten die we niet tijdens het voorlopen hadden opgemerkt, zoals weidechampignon, zwerminktzwam, slanke trechterzwam en knolparasolzwam.

De forse berkenzwam had ieders bewondering. Ook werd gezocht naar de gestreepte nestzwam en de gele nestzwam, millimeter werk en gevonden. De judasoren hadden onze aandacht. De vliegenzwammen waren op de eerder ontdekte plek verdwenen, geplukt?

Gelukkig vonden we elders nog verse exemplaren. De vele honderden honingzwammen van een maand geleden waren slechts zichtbaar door plekken verterend slijm. Hoewel deelnemers vooral gaan voor grote zichtbare paddenstoelen, bleek het speuren naar het kleinere spul met vaak bijzondere namen de meesten toch te boeien. Namen als zwavelkopjes, mycena, franjehoed, geweizwam en de meniezwammetjes werden bewonderd. Lia van de Sandt was onze deskundige en werd bijgestaan door enkele deelnemers met meer dan gemiddelde kennis van het mycelium, de wereld van de paddenstoelen. Met instemming van de groep gingen we nog even de ringdijk op met zicht op het weidevogelgebied Voorofsche Polder, waar inmiddels vele honderden overwinteraars verblijven. Zoals smient, grauwe gans, meerkoet, fuut en een groep kieviten die op de vleugels ging na verstoring door een torenvalk. Terug door het Gouwebos werd ik, bij een schaarse blik omhoog, beloond door een zwevend stel haviken, een onverwacht hoogtepunt. We hoorden overal in het bos roodborsten die zingend hun territoria verdedigenden. Voor het Gouwebos hebben we inmiddels, inclusief eerdere excursies, zo’n 70 soorten op onze inventarisatielijst staan. We gaan volgend jaar vast de 100 passeren! Deze laatste wandeling was een mooie afsluiting van het excursieseizoen van IVN/ Vrienden van het Heempad Boskoop. Voor 2018 hebben we weer een mooie reeks nieuwe excursies, blijf het volgen via publicaties in de (week)bladen en de IVN. Veel dank aan alle gidsen, de media, de deelnemers aan de wandelingen en allen die onze liefde voor de natuur delen.

Hans van Dam,