Natuurwandeling Park Zegersloot zondag 18 juli 2021.

Alphen aan den Rijn 25 juli 2021

Met gidsen Gerda en Annemieke weer een leerzame wandeling.

De eerste uitleg begon bij de Hazelaar. Gerda vertelde alles over de hazelnoten, die door meerdere vogels en insecten gegeten of gebruikt worden.

wandelingIngenieus beestje!!

O.a. de hazelnootboorder: het vrouwtje maakt een mini gaatje in de noot en legt een eitje in de hazelnoot. De larve boort zich later door de verhouten wand naar buiten.

We weten dat de noten door veel vogels gegeten wordt, maar de Vlaamse Gaai spant wel de kroon. Hij scoort wel zo’n 15.000 stuks (eikels en hazelnoten) en verstopt deze voor zijn wintervoorraad.

Langs het Ooievaarspad wijst de gids ons op het Beekdal. Deze komen niet veel meer voor in Nederland. Het beekdal is het lager gelegen gebied tussen de Kromme Aar en het Ooievaarspad. De bomen en planten staan hier letterlijk in het water. En daar houden de ‘Witjes’ dan weer van. Deze vlinders zien we hier ook druk fladderen.

Bij de Paddenpoel kon Annemieke ons uitgebreid vertellen over de Libellen die deze nieuwe stek inmiddels gevonden hebben voor hun paringsritueel en eitjes leggen. Wist u dat Libellen de eerste drie tot vier jaar in het water leven? Voor mij was dat in ieder geval een nieuwtje.

We wandelen verder en zien overal het Heksenkruid in volle bloei.

In het Irenebos wijzen de gidsen ons op de hazelaar met rode blad (een exoot) met wel een hele mooie jas om de a.s. noot.

Zie op de foto het verschil tussen de ‘gewone’ hazelaar en de rode hazelaar.

wandeling   wandeling

Aan de top van deze hazelaar zijn de bladeren rood.

De natuur met al zijn flora en fauna is en blijft fascineren.

Fijn dat er vrijwilligers zijn die ons graag (en blijven) informeren. En ik hoop dat dit helpt om ons allemaal te beseffen hier verantwoord mee om te gaan.

Met dank aan de gidsen Gerda en Annemiek,