34 verenigingen in actie voor Schone Overijsselse rivieren

Overijssel 23 november 2021

Plastic afval dat in de IJssel of Overijsselse Vecht belandt, komt  uiteindelijk terecht in de Noordzee. Sinds 2019 worden er in Overijssel opruimacties georganiseerd langs de IJssel en sinds 2021 ook langs de Vecht. Dit najaar werden er in samenwerking met gemeenten en afvaldiensten weer opruimacties georganiseerd. Er deden 34 verenigingen mee.

Deze 34 verenigingen gingen opruimen langs de IJssel of Vecht:

• IJssel: Deventer, Kampen, Olst-Wijhe en Zwolle
  • Vecht: Dalfsen, Hardenberg, Ommen, Zwartewaterland en Zwolle

Iedere groep heeft een stuk rivieroever van 1,5 kilometer opgeruimd, in totaal is er dus ongeveer 51 kilometer rivieroever opgeruimd. 183 vrijwilligers gingen aan de slag en vulden 73 vuilniszakken met afval. Het grootste deel was recreatieafval.

Schone Rivieren opruimen najaar

Persaandacht

De Overijsselse rivieren waren dit najaar volop in het nieuws. Een greep uit de publicaties:

Acties in de toekomst

Deze activiteiten langs de IJssel en Vecht zijn onderdeel van Schone Rivieren, een initiatief van IVN Natuureducatie, Plastic Soup Foundation en Stichting De Noordzee. Het doel: geen plastic afval meer via de rivieren naar zee. De opruimacties in Overijssel worden mede mogelijk gemaakt door provincie Overijssel en zijn een samenwerking met Platform Schone IJssel 2.0.

Ook in 2022 zullen we ons inzetten om te zorgen dat er minder plastic in de rivieren terecht komt. We doen dat in Overijssel samen met zoveel mogelijk mensen, met provincie, gemeenten, met organisaties verenigd in het Platform Schone Rivieren 2.0 en allerlei lokale verenigingen. En dus ook met jou…. Doe je mee? Kijk eens op deze pagina over Schone Rivieren in Overijssel.

Schone Rivieren Ommen