Vrijwilligersbijeenkomst Sallandse Heuvelrug & Twents Reggedal

Voor alle vrijwilligers die betrokken zijn bij het gebied Sallandse Heuvelrug & Twents Reggedal op het terrein van natuur, cultuur of landschap: je bent van harte welkom op vrijdagmiddag 5 april voor een leuke & interessante middag!

13:00 uur Ontvangst met koffie/thee en wat lekkers

13:15 uur Opening

13:20 uur Welkomstwoord door Jorrit Eijbersen, voorzitter van het Nationaal Park

13:30 uur Centrale opening: Informatie en ontwikkelingen in het gebied

14:30 uur Twee rondes workshops en excursies

17:00 uur Centrale afsluiting & borrel

18:00 uur Einde

Aan welke workshops en excursies kun je mee doen? Kies op de middag zelf!

1. Kraak de code: een GPS tocht door de Zandstuve Ga met een GPS in de hand met elkaar op pad en los met jouw kennis over het Nationaal Park en de natuur de code op. Ondertussen geniet je van al het moois dat het prachtige natuurgebied de Zandstuve te bieden heeft.

2. Workshop Landschapsbiografie: Leer meer over de geschiedenis van het prachtige gebied Sallandse Heuvelrug & Twents Reggedal en de samenhang binnen dit gebied. Celeste Alink van Landschap Overijssel vertelt je er alles over.

3. Presentatie: waar willen we naartoe? Al 4000 jaar wonen en werken er mensen in het gebied die het landschap, het watersysteem en ook de natuur veranderden. Wat kunnen we leren van ons verleden? Waar staan we nu? En waar willen we naartoe? Jos Schouten van Natuurmonumenten presenteert de resultaten van het onderzoek naar water en biodiversiteit en gaat met jou in gesprek.

4. Op natuurexcursie: Wandel mee met de Natuurwerkgroep van Landschap Overijssel en laat je informeren over wat er aan werkzaamheden gebeurt. Wat leveren deze werkzaamheden op voor het natuurgebied de Zandstuve én de vrijwilligers.

5. Presentatie: Het verborgen leven op en rond een dassenburcht Al heel wat jaren heeft vrijwilliger Gerrit Houtschild van Natuurmonumenten ter monitoring jaarrond een aantal wildcamera’s bij een vaste dassenburcht staan. Dit levert naast unieke beelden van de das ook prachtige beelden van reeën (boom)marters, vossen, vogels enz. op. Laat je meeslepen en neem een kijkje in het geheime leven van het bos.

Nationale Parken 05 april 2024 - 13:00
Wanneer