Biodiversiteit

Welke planten kies je in een groene tuin? De Groenste Straat van Gelderland

Gelderland 3 juli 2023

Wil jij jouw straat transformeren van een grijze omgeving naar een groen paradijs? De deelnemers van het programma ‘De Groenste Straat van Gelderland’ op Omroep Gelderland gaan de uitdaging aan! Bekijk het programma voor inspiratie voor het vergroenen van jouw leefomgeving. IVN Gelderland staat klaar om de deelnemers (en de kijkers thuis) te helpen met praktische tips voor een groene en levende tuin. In deze aflevering in Tiel ontdekken we de waarde van inheemse beplanting.

In Tiel zijn de bewoners gesteld op de hortensia’s in hun voortuin. De hortensia is een populaire sierplant vanwege de grote bloemen. Heel mooi voor ons mensen, maar dieren hebben niet veel aan deze plant. De meeste hortensia’s zijn niet inheems in Nederland. De plant is oorspronkelijk afkomstig uit Azië en Amerika en doordat de bloemen weinig stuifmeel en nectar maken hebben ze beperkte waarde voor de biodiversiteit in Nederland.

Welke planten kies je in jouw tuin?

In een groene, levende tuin kies je voor inheemse planten. Deze zijn aangepast aan het lokale klimaat, de bodem en de dieren in de omgeving. Ze werken samen met lokale dieren, zoals bijen en vlinders, die specifieke planten nodig hebben voor voedsel en voortplanting. Projectleider Dani Korai legt het uit in de Groenste Straat in Ruurlo:

De insecten bestuiven de planten, waardoor jouw planten meer zaden en vruchten gaan dragen. Heel fijn als je bijvoorbeeld fruitbomen of kruiden in de tuin hebt staan! Daarnaast zorgen de inheemse planten voor meer insecten in tuin, waar dan ook weer meer vogels en kleine zoogdieren op af komen, aangezien er meer insecten als voedsel zijn, maar door de insecten ook meer zaden en vruchten. Het planten van inheemse soorten helpt dus het herstel van de wilde natuur en de lokale biodiversiteit.

Het betekent niet dat je alle exotische planten, zoals de hortensia, direct moet verwijderen, maar inheemse planten verdienen extra steun. Het toevoegen van inheemse soorten is een waardevolle bijdrage aan de lokale natuur!

Laat jouw tuin bloeien

Heb jij nog een leeg plekje in de tuin? Kies dan vooral voor biologische inheemse planten. De natuur zal je zeer dankbaar zijn! Er zijn verschillende manieren om aan deze inheemse planten te komen:

• Samen met de biologische tuinplanten webshop Sprinklr heeft IVN het Tuiny Bloeipakket ontwikkeld om iedere tuin een boost aan biodiversiteit te geven. Het Tuiny Bloeipakket bevat 13 inheemse en biologische planten die zorgen voor een lange bloeiboog van het voorjaar tot het najaar.
  • Gebruik de gratis IVN Bloeikalender, waarmee je planten in je tuin zet die elkaar opvolgen in bloei. Zo heb je het hele jaar bloemen. Op de kalender staat aangegeven welke soorten inheems zijn. Leuk voor jou én goed voor de insecten.

Aan de slag!

Bekijk de aflevering van ‘De Groenste Straat van Gelderland’ in Elst en laat je inspireren door de enthousiaste deelnemers. Ga vervolgens zelf aan de slag in jouw eigen omgeving. Wil jij eerst meer leren over het natuur- en diervriendelijk maken van jouw tuin? Meld je aan voor de gratis online IVN cursus ‘Aan de slag met een levende tuin’ Doe mee en maak van jouw straat ook; De Groenste Straat van Gelderland!