Weer twee Flevolandse basisscholen aan de moestuin

Flevoland 18 juni 2021

Flevoland is weer twee schoolmoestuinen rijker. Praktijkschool de Steiger is aan de slag gegaan met het aanleggen van een moestuin bij bassischool Laetare en de Vogelveste. De leerlingen zijn nu vol enthousiasme aan het moestuinieren geslagen. Deze moestuinen zijn onderdeel van een uniek voedseleducatietraject die kinderen de wonderlijke reis van Zaadje tot Soep zien.

Scholen zijn een goede plek om kinderen actief in contact te brengen met gezond en duurzaam eten. In april zijn vijf Lelystadse basisscholen en BSO’s gestart met het afleggen van de reis van Zaadje tot Soep. Inmiddels zijn de plantjes gezaaid en is het tijd om ze te verzorgen. Diana van der Starre, leerkracht Laetare: ‘De kinderen genieten er volop van. Zelfs van het heen en weer lopen met de gieter, want met dit weer lusten de planten wel wat.’

Van Zaadje tot Soep

Ook de andere deelnemende scholen en BSO’s zijn vol enthousiasme bezig. Alle scholen en BSO’s hebben een moestuinpakketje ontvangen waarmee zij binnen aan de slag kunnen met het zaaien. Daarna kunnen de plantjes de moestuin in, of leerlingen nemen deze mee naar huis. Bij BSO Het Landhuis staken enkele weken geleden ook de eerste groene kopjes boven de grond uit.

Moestuinieren van Zaadje tot Soep

En daarna? Oogsten!

De kinderen doorlopen vijf stappen: zaaien, verzorgen, oogsten, koken & proeven en vieren. Na de stap verzorgen is het dus tijd voor het Oogstfeest van de Lelystadse boer. Met de hele groep mogen de kinderen het oogstfeest komen kijken én oogsten bij één van de 70 boeren net buiten Lelystad. Zij worden daarbij geholpen door deskundige senioren en studenten van het ROC van Flevoland.

Kom je ook? Het Oogstfeest is op vrijdag 3 september. Alle basisscholen en BSO’s in Lelystad zijn hiervoor uitgenodigd. Heb je interesse? Neem dan contact op met Inge Beukema, via i.beukema@ivn.nl

van zaadje tot soep visual

Wij kunnen Van Zaadje tot Soep 2021 aanbieden dankzij de Gemeente Lelystad en de samenwerking met De Lelystadse Boer, De Steiger Praktijkonderwijs, ROC van Flevoland en Aeres VMBOGGD Flevoland, Stichting School en GO Kinderopvang.

Ook aan de slag met voedseleducatie?

Veel Flevolandse kinderen en hun ouders weten niet waar hun voedsel vandaan komt en waarom gezond eten belangrijk is. In Flevoland hebben we daarom met Jong Leren Eten Flevoland, Aeres en GGD Flevoland een laagdrempelig voedseleducatie-aanbod ontwikkeld. Van paddenstoelen te kweken tot boerenkoolwafels bakken of op bezoek gaan bij de fruitteler. Bekijk hier de voedsellessen voor het basisonderwijs.