Geslaagde groene studiemiddag voor Flevolandse basisscholen

Flevoland 13 juni 2023

Op 7 juni organiseerde IVN Flevoland een Groene Studiemiddag voor Flevolandse basisscholen uit de gemeenten Dronten, Lelystad, Noordoostpolder, Urk en Zeewolde. Voor scholen die graag meer met groen en buitenlessen willen doen.

Er werd gestart met een workshop voor de aanwezige leerkrachten. Zij leerden alles over hoe je natuur- en duurzaamheidseducatie kunt integreren in je lessen. De leerkracht staken ook de handen uit de mouwen. Er werd veel gelachen tijdens het maken van zaadbommetjes.

NDE inspiratiemarkt

Daarna was het tijd om hen te voorzien van alle informatie over de activiteit mogelijkheden tijdens een inspiratiemarkt. Tijdens de inspiratiemarkt konden leerkrachten in gesprek met aanbieders van NDE-lessen, zoals Kom bij de Boer, Stichting werkgroep Roofvogels, Vink fruitboerderij, het Waterschap Zuiderzeeland en Dop en Erwt. De leerkrachten genoten van de hapjes verzorgd door Lobke’s vijf seizoenen en the Waste To Success. Daarnaast waren leskisten en doe-het-zelf lessen ter inzage.

Volgens een aanwezige leerkracht was het heerlijk om even nieuwe inspiratie op te doen.

Er werd een groot insectenhotel op maat verloot voor op het schoolplein. De gelukkige winnaar is Het Mozaïek in Zeewolde!

De leerkrachten gingen met een goed gevulde goody bag en veel nieuwe ideeën weer naar huis.

Natuur- en duurzaamheidseducatie in Flevoland

Vele lessen, zoals leskisten, gastlessen, doe-het-zelf-lessen en excursies zijn gereserveerd via de NDE-gids en daarmee bereikten we duizenden leerlingen. Eén van de populaire lessen is de waterles gegeven door vrijwilligers van het Waterschap. Een enthousiaste leerkracht reageerde dat de les fantastisch was. De kinderen genoten en het was een waardevolle, leerzame les.

Van Grond tot mond

Een ander belangrijk thema is voedsel. Duurzaam Door partners hebben het programma ‘Van grond tot mond’ ontwikkeld.  Deze lessenreeks biedt een lesstof-vervangend aanbod rondom lokale en gezonde voeding voor de groepen 3&4, 5&6.

Het aanbod laat de complete voedselketen zien, van grond tot mond. De verwerking van etensresten maakt de cirkel weer rond. Per hoofdthema kan je kiezen voor Doe-Het-Zelf lessen voor in de klas óf een gastles of excursie bij jou in de buurt. Op deze manier leren kinderen om later zelf gezonde en duurzame voedselkeuzes te maken.

Ook benieuwd naar het natuur- en duurzaamheids aanbod in Flevoland? Kijk op ivn.nl/nde-flevoland