Waarom meer buitenles belangrijk is

Meer buitenlessen voor basisschoolkinderen in Flevoland. Een buitenles is niet alleen leuk maar heeft ook diverse positieve invloeden. Wanneer kinderen op jonge leeftijd veel in aanraking komen met de natuur heeft dat invloed op de ontwikkeling van de hersenen. Je kunt je beter concentreren, omgaan met kritiek, meer leren en je wordt er creatiever van.

De Nationale Buitenlesdag

Buitenlessen hebben als doel om leren te bevorderen, beweging en samenwerken te stimuleren en de motivatie en het welzijn van kinderen te vergroten. Dat er tijdens Nationale Buitenlesdag extra aandacht is voor buiten lesgeven is fijn, maar eigenlijk kan het natuurlijk elke dag! Met de ruim 150 lessen uit de online databank op www.buitenlesdag.nl kunnen leerkrachten direct aan de slag.

Buitenles goed voor de ontwikkeling

In het klaslokaal hebben kinderen nauwelijks toegang tot frisse buitenlucht en natuurlijk daglicht. Alleen al blootstelling aan natuurlijk daglicht zou een positief effect kunnen hebben op het leervermogen van kinderen. Blootstelling aan zonlicht is verantwoordelijk voor onder meer de aanmaak van vitamine D en serotonine. Ook kan daglicht helpen bij de cognitieve processen die hen helpen bij het leren. Buitenlessen kunnen dus bijdragen aan minder vermoeidheid, een betere stemming en een groter leervermogen.

Urk

Alles op een rij

Positief

• Meer bewegen is gezond, het vergroot je cognitieve
capaciteit
• Buiten is alles ‘echt’, een realistische en
betekenisvolle context
• Buiten brengt motivatie
• Leren omgaan met (potentiële) risico’s
• Positieve interacties tussen kinderen onderling
• Natuurlijk daglicht doet goed
• Minder vermoeid
• Betere stemming
• Beter concentreren
• Beter omgaan met kritiek
• Groter leervermogen
• Creatiever

Buitenles sluit aan op het curriculum:

• Een veilige en gezonde omgeving:
• Aantrekkelijke spelzones: een rijke omgeving aan
bieden
• Nieuwe en onbekende materialen
• Vrij initiatief
• Persoonlijke competenties:
• Fysieke ontwikkeling en motoriek
• Lokaliseren en oriënteren
• Bouwen en ontwerpen
• Relatie met de materiële omgeving (b.v. groei, licht
en geluid, het weer)

Belemmeringen en oplossingen

  • Tijd ->Plan van tevoren in wanneer je naar buiten gaat
  • Organisatie en begeleiding -> Zorg dat je een pakket met ideeën en materialen. Kant en klaar te bestellen
  • Het weer -> Goede kleding! Bijvoorbeeld laarzen
  • Geschikte buitenruimte -> Zoek het verder weg, bedenk hoe je de buitenruimte anders kunt
    inrichten, of kijk naar wat je buiten wél kunt doen
  • Geschikte materialen -> Maak gebruik van wat er al is, bijvoorbeeld via de database op buitenlesdag.nl
  • Kinderen zijn het niet gewend -> Geduld! Het gaat niet altijd zoals je van tevoren verwacht, kinderen moeten eraan wennen

Uitdagend onderwijs

Een buitenles biedt ruimte voor uitdagend onderwijs. Dit zijn lessen waar leerlingen zelf dingen uitzoeken, samenwerken en hun lichaam en zintuigen gebruiken tijdens het leren. Bewegen tijdens het leren is niet alleen goed voor de lichamelijke gezondheid van kinderen, maar heeft ook positieve effecten op cognitieve processen.
Wil je als leraar graag meer leren over buitenlessen? IVN Flevoland gaf aan leerkrachten in Dronten, Zeewolde en Emmeloord een workshop; van binnenles naar buitenles.