Dark Sky

Er zijn steeds minder gebieden op de wereld waar het nog écht donker wordt. Kunstmatig licht wordt steeds meer als een vorm van vervuiling gezien – lichtvervuiling. Globale lichtvervuiling is met minstens 49% toegenomen over de afgelopen 25 jaar en meer dan 80% van de wereldbevolking leeft onder een zogenaamde “sky glow”. Naast dat lichtvervuiling ons zicht op de sterrenhemel belemmerd, brengt nachtelijke lichtuitstoot andere nadelige effecten met zich mee op mens en dier.

Er zijn verschillende nadelige gevolgen van lichtuitstoot. Mensen maken door nachtelijk licht minder melatonine aan, een hormoon dat ons natuurlijke dag-nacht ritme reguleert. Minder aanmaak hiervan kan leiden tot slaaptekort, vermoeidheid, stress, en angst. Ook dieren ervaren last van lichtvervuiling. Pasgeboren schildpadden kunnen de zee niet meer vinden, doordat ze het licht van steden volgen. Trekvogels boven verlichte gebieden raken gedesoriënteerd, en vele insecten sterven door aanraking met lichtbronnen, wat gevolgen kan hebben voor de voedselketen.

De bewustwording van deze effecten wordt gelukkig alsmaar groter. Wereldwijd zijn er steeds meer initiatieven om “het licht uit te doen”. In de VS is bijvoorbeeld de International Dark Sky Association, die zich inzet om natuurgebieden nachtlichtvrij te maken. Geïnspireerd hierdoor gaan in Nederland de staatlantaarns op Texel ’s nachts al uit. Daarnaast is Nationaal Park Lauwersmeer door de International Dark Sky Association uitgeroepen tot Dark Sky Park. Texel en Nationaal park Lauwersmeer zijn daardoor een van de weinige plekken waar je in Nederland met een heldere nacht nog de Melkweg goed kan onderscheiden. De perfecte plek om échte duisternis te ervaren.