Grace Innemee

Grace Innemee: Grace zet zich actief in voor de Groengroep, een groep die zich inzet voor meer biodiversiteit in de wijk. Grace organiseert , doet de communicatie en helpt ook bij de uitvoering van activiteiten.  Met de inzet van Grace wordt gewerkt aan saamhorigheid en het groener maken van smalle straten.

Lees hieronder het interview:

Grace tijdens de frambozenoogst op haar moestuin (foto credit: Alexander van der Jagt)

Wat was de drijfveer om het project te starten?
Een collegabuurtbewoonster had in de buurtnieuwsbrief een oproepje geplaatst om met elkaar de buurt te vergroenen. Wij (ik en mijn partner) hadden hier wel oren naar en zo geschiedde dat we direct met het ingezonden plan voor onze wijk 10.000 euro wonnen tijdens het jaar van de Biodiversiteit (2010). Onze droom was en is nog steeds een biodiverse wijk met veel groen voor mens en dier waar we samen met onze buurtgenoten van kunnen genieten, zowel van het proces als het resultaat!

Heeft het lang geduurd vanaf de tijd dat het idee ontstond totdat het project ook werkelijk gestart werd?
Doordat we een vliegende start maakten met de gewonnen prijs zijn we direct met opgestroopte mouwen aan de slag gegaan. Binnen korte tijd hadden we een Biodiversiteitsdag georganiseerd met een leuk programma voor jong en oud! (balkontuinieren, meer vogels in de tuin, vogelhuisjes knutselen) Deze dag smaakte naar meer en we besloten om op verschillende tijden in het jaar iets leuks te gaan doen voor de wijk maar vooral met de wijk. Dus nu hebben we iedere winter een Vetbollen & Pindaslinger middag waarbij we voorgaande jaren structureel zo’n 60 bezoekers trokken die vol enthousiasme een flinke voorraad vetbollen en pindaslingers maakten voor de vogels in de wijk. Naast de vaste evenementen vonden we ook dat we voor verschillende soorten een extra steentje moesten bijdragen en kozen we de huismus en de gierzwaluw als ambassadeurssoorten voor Groenoord-Zuid. Het resultaat is dat we in 5 jaar tijd van 5 naar ruim 50 mussen zijn gegaan en er voor de Gierzwaluw op verschillende plekken in de wijk broedgelegenheid is gecreëerd.

Zou je iets anders gedaan hebben als je nu terug kijkt?
In de afgelopen jaren zijn we uitgegroeid tot een groep van 7 vrijwilligers en leuk genoeg heeft ieder een professionele achtergrond die extra bijdraagt tot het succes van onze groep. Zo hebben we biologen, een buurtopbouwwerkster, maatschappelijk werkster, duurzame architect enz. Het is super om samen te werken aan een voortdurend project met zoveel enthousiaste mensen. Qua start van ons project zou ik niet weten wat we anders zouden kunnen doen. Wel hebben we ondervonden dat we heel veel dromen en ideeën hebben die we allemaal graag werkelijkheid zien worden. Helaas hebben we geen fulltime tijd om deze te realiseren dus een aantal groengroepers erbij zou wel heel erg fantastisch zijn!

Heb je tips voor andere mensen die een groene buurt project willen starten?
Kijk goed naar wat je wilt, wil je veel verschillende dingen doen of misschien een specifiek project? Kijk rond in de wijk waar behoefte aan is zodat er draagvlak is en dus ook hulp van buurtbewoners en ga op zoek naar fondsen. Er zijn er heel veel dus er is er altijd een die aansluit bij jouw ideeën. Wees niet bang om te beginnen. Soms is het gewoon een kwestie van starten en je zult zien, zodra je aan het groen gaat rommelen in de wijk zijn er mensen die mee willen helpen. Kijk ook goed naar wat er al georganiseerd wordt in de omgeving/stad/gemeente. Misschien zijn er al informatieavonden over groene projecten en het is erg waardevol om dan te gaan buurten. Hier hoor je de laatste informatie, doe je inspiratie op en ontmoet je mensen die je wellicht verder kunnen helpen.

Wat is het succes van het project?
Het succes is natuurlijk ons geweldige team maar ik denk ook de verscheidenheid aan projecten die we doen. Zo is er altijd wel iets dat mensen aanspreekt. De een wil graag meer weten over groene daken, de ander liever over hoe hij meer mussen in zijn tuin krijgt, nummer drie vindt een visvrije vijver wel interessant en bewoner vier helpt graag mee het openbare groen spannender te maken en zo verder. Door alle activiteiten aan te bieden zodat jong en oud zicht vermaken is er draagvlak en enthousiasme voor het groen in de wijk.

Ontbrak er een ondersteuningsbehoefte ten tijde van de opstart van het project tot aan de realisatie?
Doordat we verschillende leden hebben die de weg goed kennen in het gemeentegroene vlak waren we behoorlijk zelfredzaam. Wel merkten we dat het soms moeilijk was om ons enthousiasme aan te laten sluiten bij de mogelijkheden vanuit de gemeente. Het gat daartussen was soms zo groot dat we ons echt een beetje verlaten dan wel tegengewerkt voelden. Gelukkig staat groen en duurzaamheid steeds beter op de agenda en is burgerparticipatie steeds beter geaccepteerd en ondersteund. We hebben gemerkt dat het laatste jaar de wil vanuit de gemeente al in stijgende lijn is toegenomen en we juichen dit toe doorgezet te worden voor het volgende jaar. Tenslotte kun je het samen nog veel mooier maken!

Met een groene duim ben je een groene duim ambassadeur, een soort held, voel je jezelf zo?
Hahaha nee helemaal niet! Ik viel van mijn stoel van verbazing toen ik gebeld werd. Ik kan zo 10 mensen aanwijzen in Leiden waarvan ik vind dat die hem juist verdienen! Maar ik vind de waardering wel fantastisch. Het is enorm motiverend natuurlijk en een groot compliment voor ons hele team. Ook de dag die eromheen georganiseerd was, was erg leuk! Ik vind het heerlijk om te vertellen over alle leuke dingen die we doen in de wijk en anderen op weg te helpen om hun biodiverse groen te gaan organiseren.

Ik zeg, op een Groen Biodivers Leiden!