Training Natuur en Dementie

Natuur doet je goed, ook mensen met dementie. Tal van onderzoeken hebben de heilzame werking van natuur aangetoond. Buiten zijn is goed voor de stemming, het dag- en nachtritme en de algehele gezondheid. Ook is het een gegeven dat mensen met dementie nauwelijks nog in de natuur komen. Daarom biedt IVN een training aan gericht op het stimuleren van natuurbeleving voor mensen met dementie.

Een praktische training voor mantelzorgers, vrijwilligers en professionals. IVN kan de training organiseren vanuit een zorginstelling of andere organisatie zoals een gemeente, thuiszorgorganisatie of belangenvereniging voor dementerenden of mantelzorgers. Je leert hoe je met simpele materialen en activiteiten dementerende ouderen de natuur laten beleven. Activiteiten die inspelen op de zintuigen: kijken, horen, voelen, ruiken en proeven. Juist door in te spelen op de zintuigen kun je goed contact leggen met dementerende mensen.

Hoe werkt het?

1. Voorbereiding
    Er wordt met de zorglocatie gezamenlijk de data, tijd en locatie bepaald.
  2. Werven deelnemers en locatiebezoek
    Deelnemers aan de training kunnen in- maar ook extern worden geworven. De training kan daarmee ook een middel zijn om nieuwe vrijwilligers de werven. IVN kan een flyer ontwikkelen om hierin te ondersteunen. De locatie wordt bezocht en op basis van de mogelijkheden buiten wordt de inhoud van de training bepaald.
  3. Eerste trainingsdag en opdracht
    De training wordt in twee dagdelen aangeboden, met ca. vier weken tussentijd. Na afloop van de eerste trainingsdag ontvangen de deelnemers een rugzakje met materialen die gebruikt kunnen worden tijdens de activiteiten en een boekje waarin de activiteiten worden uitgelegd. In de tussenliggende weken gaan de deelnemers zelf aan de slag en oefenen de activiteiten.
  4. Tweede trainingsdag
    Tijdens de tweede trainingsdag worden er nieuwe activiteiten behandeld en wordt er gekeken naar de borging van de activiteiten. Dit wordt samen met een zorgmedewerker of vrijwilligerscoördinator gedaan.

Doelgroep: zorg- en welzijnsmedewerkers, mantelzorgers en (IVN)vrijwilligers

Betrokken partijen: Zorg- en welzijnsmedewerkers, vrijwilligerscoördinator, buurtorganisaties, buurtbewoners

Prijsindicatie

€ 1.600,- exclusief btw