Behoud natuur Purmerbos, geen boskap voor bouwplan Purmer Zuid Zuid

Behoud natuur Purmerbos, geen boskap voor bouwplannen

Waterland 30 oktober 2023

Geen woningbouw in het Purmerbos! Maar hoe gaat het nu verder?

Het was een onverwachte wending: de gemeente liet weten dat er in het Purmerbos geen woningen zullen worden gebouwd. Dat is goed nieuws en het resultaat van alle media-aandacht, de enorme inzet van betrokken vrijwilligers en de ruim 9.500 handtekeningen.

Ontzettend bedankt daarvoor!

Maar… we moeten voorzichtig optimistisch blijven. Ten eerste staat in de gebiedsvisie voor de Purmer nog steeds het hele Purmerbos aangemerkt als ontwikkelgebied. Wij rusten niet voor deze markering uit de visie is aangepast. Ten tweede lezen we dat ‘het bestaande bos zoveel mogelijk behouden blijft’. En ‘geen woningen in het Purmerbos’ houdt de deur nog steeds open voor andere ontwikkelingen zoals bijvoorbeeld de ontsluitingsweg die nodig is voor de woningen op de golfbaan waarvoor ook bos gekapt moet worden. En hoe zit het met de rol van Staatsbosbeheer (eigenaar van het Purmerbos). Zij zeggen ‘een stap naar achteren te doen’ maar wel als ‘belangrijke stakeholder’ betrokken te blijven bij de gebiedsvisie van de Oostflank. Wat betekent dat voor het door de 3 partijen ondertekende startakkoord? Wat betekent dit als er een weg gepland wordt in het Purmerbos en alsnog Natuurnetwerk Nederland gekapt wordt?

Twee onderwerpen blijven onze aandacht houden:

• Woningbouw op het weiland direct aangrenzend aan het bos dat als bufferzone tussen stad en natuur zo cruciaal is voor behoud van de huidige hoge natuurwaarde. Het weiland vormt samen met het naastgelegen bos, de waterberging, het natuurdeel en het moerasgebied één geheel. De diverse soorten biotopen met een grote biodiversiteit aan planten, struiken en bomen maken het samen een gebied van ecologische samenhang. Vele diersoorten die hun leefgebied hebben in het aangrenzende bos en de waterberging maken van het weiland gebruik als foerageerplek, slaapplek en rustplek. Bebouwing op het weiland, kleinschalig of grootschalig betekent dat de bufferfunctie verloren gaat en dat zal een negatieve invloed hebben op de natuurwaarde van het hele gebied. Stilte en rust zal verdwijnen, biodiversiteit gaat afnemen, natuur gaat verloren en komt niet meer terug.
  • De ontsluitingsweg voor de woningen op het Golfterrein waarvoor alsnog een deel van het bos lijkt te worden gekapt.Zie de Q&A op de website van ‘Stichting Behoud Purmerbos’ voor meer informatie: https://www.behoudvanpurmerbos.nl/veelgestelde-vragen/

Fijn als we ook de komende cruciale periode op jullie steun voor de natuur kunnen rekenen!

Laat je stem horen:
Teken de petitie als je de gemeente wilt laten weten dat je tegen boskap voor bouwplannen bent. Deze petitie wordt aangeboden aan de gemeenteraad Purmerend.

LINK NAAR PETITIE

Wilt u op de hoogte blijven over de ontwikkelingen rondom deze plannen? Zie de website: www.behoudvanpurmerbos.nl

Zie de gezamenlijke gebiedsvisie van de gemeenten Edam-Volendam, Purmerend en Waterland die in 2023 aan de gemeenteraad is aangeboden. Strategische gebiedsvisie De Purmer 2035

Op bladzijde 23/24 in de pdf vind je een kaartje met de ontwikkelplannen voor de Oostflank van Purmerend. Het gehele Purmerbos wordt aangegeven als bouwgrond. Met deze plannen gaat de biodiversiteit, de grote rijkdom van soorten dieren, planten en micro-organismes die het Purmerbos nu heeft, verloren.

Als betrokken vrijwilligers van IVN Waterland willen wij je graag informeren over de hoge natuurwaarde van het Purmerbos. IVN Waterland heeft een warme binding met het Purmerbos. Al vele jaren beheert een enthousiaste werkgroep het moeras in het natuurdeel en de vogelwerkgroep doet er sinds 1998 broedvogeltellingen voor Sovon. Het Purmerbos is een groen pareltje dichtbij de stad, belangrijk voor mens en dier. Daar zou Purmerend zuinig op moeten zijn.

Het bos is in 30 jaar uitgegroeid tot een ecologisch geheel met percelen met oudere bomen en percelen met nieuwe aanplant, half open landschappen met bomen, struiken en planten én doorsneden met open en verlandde slootjes. Juist de diversiteit aan landschapjes en biotopen maakt dat dit gebied rijk is aan insecten, vogels, amfibieën en zoogdieren. Het bos heeft een natuurbestemming en heeft een belangrijke natuurwaarde. Het gehele Purmerbos maakt onderdeel uit van NNN (Natuurnetwerk Nederland) en heeft daarmee een beschermde status.

Het moeras (grenzend aan het natuurdeel Purmerbos) is een leefgebied van bijzondere vogelsoorten. Als broedplek, foerageerplek of om de wintermaanden in door te brengen. Een deel van de vogels is zeldzaam en zijn Rode Lijst-soorten. Denk aan Watersnippen, Bokjes, Blauwborst, Baardman, Snor, Roerdomp, Porseleinhoen, Boomvalk en Bruine Kiekendief. Daarnaast is dit het leefgebied van diverse zoogdieren waaronder de Noordse woelmuis, een zeldzame en beschermde muizensoort.

Het weiland (grenzend aan het natuurdeel Purmerbos) heeft niet alleen een belangrijke bufferfunctie (overgangszone) tussen stad en natuurgebied, maar is ook van belang voor de vele soorten vogels die hier voedsel en een rustplek vinden. Watervogels, ganzen, reigersoorten, meeuwen, lijsterachtigen en kraaiachtigen, maar ook zoogdieren als hazen en muizen vinden hier een plek.

De waterberging (aangelegd in 2016-2017 en grenzend aan het moeras) is voor veel vogels zeer aantrekkelijk vanwege de rust en veiligheid. Het is niet voor niets dat zij hier een plek hebben gevonden.

Het natuurgedeelte van het Purmerbos, de waterberging en het moeras geven een plek aan soorten die gedijen bij een rustige omgeving. Als bos gekapt wordt, wordt het een schiereiland van groen, grenzend aan een woonwijk. Een te kleine oppervlakte voor kwetsbare diersoorten om te kunnen overleven. Versnippering van het groen zal de kwaliteit van het groen en de biodiversiteit doen afnemen. De ecologische samenhang gaat achteruit en verloren.

Download hier de folder over het natuurdeel purmerbos, de ‘vergeten buren bij een bouwplan’:

folder Purmerbos

Voor meer info: purmerboskap@gmail.com.
Deze actie wordt gesteund door IVN Waterland, Stichting Behoud Waterland en Bewonersgroep ‘Behoud van Purmerbos’.

Bomen in de stad zijn heilig. Ze herinneren ons aan het verlies van de natuur.
– Menno Hiele

Er is een verwantschap tussen groeipatronen in de natuur en ons lichaam. De natuur weerspiegelt de vorm van de mens. Toont ons wat wij zijn.

Wij zijn natuur. Wij zijn niet belangrijker dan een boomblaadje, ook al denken we dat wij daarboven staan.
– Giuseppe Penone

Onze relatie met de natuur is volledig verstoord door een economisch systeem, dat onze natuurlijke basis op een gewetenloze manier exploiteert.
– Joseph Beuys