Bomen en struiken

sVLU knot wilgen bij kersenboomgaard

Uden 3 januari 2023

UDEN –  De stichting Vrijwillig Landschapsbeheer Uden (sVLU) is weer aan de slag geweest in het Udense landschap. Op 27 december zijn er 10 zware knotwilgen geknot bij de kersenboomgaard aan de Patrijsweg te Uden. Dit is nodig voor het behoud van deze knotwilgen. Er waren zo’n 30 vrijwilligers actief die ochtend.

Volgens woordvoerder Ernest de Groot zijn knotwilgen fraaie kleine landschapselementen, die je om de 5-6 jaar moet knotten. Anders wordt het hout op de knot te zwaar voor de wilg en kan deze omvallen of inscheuren. Voorzitter Willem Peters vult aan: “voor vele planten en dieren zijn knotwilgen van belang. Denk aan varens en holtebroeders zoals de steenuil.”

Zaterdag 7 januari werkdag

De sVLU is elk jaar 12x actief in het landschap met gevarieerde werkochtenden. De sVLU zorgt voor gereedschap, begeleiding, koffie/thee en koek. Iedereen mag mee helpen. Het is gezond, leerzaam en gezellig. De volgende werkochtend is op zaterdag 7 januari 2023 . Dan wordt er een elzensingel afgezet (lees terug gesnoeid) op Kooldert aan de Kleine Eeuwselweg . Nadere info via www.svlu.nl of bij Willem Peters (252529) of Ernest de Groot (251370).