2022-12-10 Natuurwerkochtend 7

Natuurwerkochtend grafheuvels Groote Veld 10 dec 2022

Oldenzaal-Losser e.o. 12 januari 2023

Vooruitgang van BBB

“Een Natuurwerkochtend bij de grafheuvels is een unieke ervaring voor jong en oud. Het is een kans om de natuur op een actieve manier te ontdekken en tegelijkertijd iets terug te doen voor de omgeving. Zo kun je genieten van de prachtige natuur en bijdragen aan het behoud van deze bijzondere historische plek.”

Dit is geen tekst van mijzelf, maar een deel van de tekst, die ChatGPT, een taalcomputer, mij stuurde op de vraag “Schrijf een tekst over een Natuurwerkochtend bij de grafheuvels”.

Een niet onaardig antwoord, waarin BBB naar voren komt. BBB, nu even niet met de invulling uit de politieke arena, maar in de betekenis van: Bekijken, Behouden, Biodiversiteit.

Bekijken: we maken de grafheuvels goed zichtbaar voor (toekomstig) publiek door de grafheuvels te knippen en te scheren. Tevens zorgt dat voor Behouden: er kunnen zo geen bomen groeien op de grafheuvels, die bij storm zouden kunnen omvallen en zo een deel van de grafheuvel omtrekken. En tenslotte Biodiversiteit: tussen de grafheuvels komt steeds meer een gevarieerde begroeiing, dankzij de inzet van de vrijwilligers en de voortreffelijke equipe van Remi Nieuwenhuis, die deze goed merkbare vooruitgang bewerkstelligen. “Een unieke ervaring voor jong en oud”, om de woorden van ChatGPT te gebruiken. Behalve de jonge mountainbikers die langs kwamen zorgde een BT-er met zijn familieleden ook voor enige welkome verjonging van ons gezelschap. Een paar jaar geleden werd deze BT-er, die met zijn netwerk alle prachtige plekjes kent, door Tubantia gevraagd naar zijn favoriete plekje in Twente en dat was  . . . hier bij deze grafheuvels! De mystieke sfeer van deze winterse dag bevestigde stellig deze keuze.

Met zijn allen hebben we de kans aangegrepen om “de natuur op een actieve manier te ontdekken en tegelijkertijd iets terug te doen voor de omgeving en voor het behoud van deze bijzondere historische plek”, om nogmaals de woorden van ChatGPT te gebruiken. Met inzet van velen is een flinke vooruitgang geboekt. Daarbij werden we geholpen door de ons aangeboden koffie en thee in de pauze en de soep, waarmee deze mooie Natuurwerkochtend werd afgesloten.

Wilbert Kallenberg

Meer foto’s: