Heemtuin werkochtend

Elke maandagochtend zijn een tiental vrijwilligers in Munstergeleen bezig met onderhoud aan de Heemtuin.

In de Heemtuin zijn 25 biotopen met +/- 600 verschillende plantensoorten op een oppervlakte van 4.500 m2. U vindt er een boerengaard, enkele vijvers, vogelobservatiewand, bijenhal en kweekkast. In het midden van de tuin is het heemtuinhuis dat dienstdoet als instructieruimte en als onderkomen voor de werkende leden.

Werken in de Heemtuin is gezellig samen bezig zijn. Rond 10:30 uur drinken we koffie/thee. Speciale vaardigheden of kennis worden niet gevraagd. Het is fijn als nieuwe vrijwilligers bereid zijn kennis van planten en biotopen op te doen, aan de slag te gaan en mee te helpen om bijzondere biotopen te verzorgen.

Speciaal onderdeel van de Heemtuin is de Boerengaard. De Boerengaard omvat onder andere een traditionele moestuin en een kruidentuin. De teeltwijze in de moestuin is op basis van ecologische beginselen van de Vereniging voor Ecologisch Leven en Tuinieren (VELT). We gebruiken geen kunstmest of bestrijdingsmiddelen. Zelfgemaakte compost wordt gebruikt voor bemesting. Naast gewascombinaties wordt wisselteelt toegepast om uitputting van de grond tegen te gaan en ziekten en plagen zoveel mogelijk te voorkomen.

Heeft u interesse om als vrijwilliger in de heemtuin mee te helpen, kom dan vrijblijvend langs op een maandagochtend in april. Trek wel stevige schoenen en makkelijke kleding aan die vies kan worden.

Wanneer? Maandag  8 april 9:00 – 12:00 uur, 15 april 9:00 – 12:00 uur, 22 april 9:00 – 12:00 uur

Waar?       Heemtuin, Steengraafpad 50, 6151 NR Munstergeleen

VogelkijkwandActiviteiten IVN MunsterGeleenSittard