Werkgroep Vogels

Prachtig, die WERKGROEP VOGELS, maar WAT doen de werkgroepleden zo allemaal?

De Werkgroep Vogels van IVN Meerssen is zéér actief!

MET DE NATUUR

We houden de 2e woensdag van de maand een bijeenkomst in ons nieuw onderkomen in Meerssen.

Wij, leden vertellen ons vogelverhaal, er is een quiz “herkennen van vogelgeluiden, vogels”, etc.

Er worden 1x in de maand op zondag Vogelexcursies in NATUURGEBIEDEN gepland; behalve in juni, juli en augustus.

Zoveel interessante onderwerpen op die woensdagavonden; te veel om op te noemen.

Een mooie gelegenheid om eens de gezellige sfeer te komen proeven.

Je kunt je aanmelden bij:

of: loop eens vrij naar binnen! Iedereen is welkom; je hoeft geen IVN-lid te zijn!

IN DE NATUUR

Het hele jaar door zijn we bezig met het observeren van vogels en helpen waar nodig.

VOGELS zijn NUTTIG, hebben een prachtig verenkleed, zijn verschillend van gedrag, denk aan STAND-, TREKVOGELS en DOORTREKKERS.

Er zijn INSECTENETERS die wegtrekken, bijv. de zwaluw, of ze schakelen tegen de winter over naar zaden, bijv. de mezen.

Er zijn ZAADETERS, zoals de vink; en MUIZENETERS, zoals de torenvalken die blijven in de winter.

Ze zijn zelfs heel nuttig en daarom onmisbaar.

Er zijn soorten die het goed of beter doen, bijv. grauwe ganzen, maar ook soorten die het moeilijk, héél moeilijk hebben of op uitsterven staan.

Momenteel staan 87 NEDERLANDSE BROEDVOGELS op de RODE LIJST.

SAMEN DE SCHOUDERS ERONDER!

Wij staan klaar binnen onze WERKGROEP voor de vogels in onze directe leefomgeving, maar ook in samenwerking met VOGELBESCHERMING NEDERLAND, PROVINCIE LIMBURG, GEMEENTES EN STICHTING DIER IN NOOD wordt aan de weg getimmerd.

Er worden NESTKASTEN en KUNSTNESTEN voor zang-, roof-, water-, zomervogels, en uilen gemaakt en opgehangen.

Uit verkregen subsidiegelden worden TILLEN besteld en geplaatst.

Mooi, een WERKGROEP die zoveel VOGELS helpt in laagstam- en hoogstamfruitboomgaarden, op akkerlanden, in dorpen, boerenschuren, parken, waterbuffers, op industrieterreinen, etc.

Plaats vogelkasten vóór de WINTER.

BELANGRIJK en WAAROM :

–  de vogels gebruiken ze niet alleen als broedplek maar ook als slaapplek;

–  waar te weinig natuurlijke broedplekken zijn; denk aan de STEEN- en KERKUIL, de TORENVALK, de GROTE GELE KWIKSTAART, de BOEREN- en GIERZWALUW;

–   de HUISZWALUW krijgt zo ook meer onderdak.

In 2019, is ons ZWALUWPROJECT gestart met het zelf bouwen van TILLEN. Diverse gesubsidieerde TILLEN zijn al geplaatst en in het voorjaar van 2024 zullen er nog meer worden geplaatst. De voorbereidingen, funderingen met en zonder paal, ZES METER HOOG, zijn al gebeurd.

De BESCHERMINGS- en alle andere PROJECTEN van onze Werkgroep Vogels leveren een bijdrage aan diverse onderzoeken zoals vogeltellingen, en het omvormen en beheer van NATUURGEBIEDEN.

De KASTEN worden gecontroleerd, jongen worden geteld en geringd.

Wij, als IVN zijn dankbaar om dit te steunen en te delen.

Wij zetten ons in voor SCHONE NATUUR, denken aan de TOEKOMST, aan onze KLEINKINDEREN, dat zij ook kunnen genieten van de VOGELS door de beschermingsbijdragen van onze LEDEN.

Volg de website van IVN MEERSSEN (www.ivn.nl/afdeling/meerssen ), en de aankondigingen van IVN Meerssen in de Geulbode.

Of meldt je aan voor de NIEUWSFLITS, zodat je ook per mail op de hoogte wordt gebracht van alle IVN-activiteiten die IVN Meerssen organiseert. Dit kan via het secretariaat: ivnmeerssen@gmail.com.

Meer info via:

Voor meer informatie over onze Winteractiviteiten voor de steenuil; klik op deze link