Over IVN Meerssen

IVN Meerssen, één van de oudste IVN-afdelingen in Nederland, is vanaf 1959 actief bezig met natuur in de eigen leefomgeving. Een mooi stukje natuur in het dal van Geul en Maas, omgeven door hellingen met een rijk gevarieerde flora en fauna en een bronnenbos. Een vereniging die mensen door middel van excursies, wandelingen, lezingen, cursussen, etc. op een laagdrempelige manier kennis laat maken met het landschap in de eigen omgeving en de natuur laat beleven in al zijn facetten. Om zo mensen bewust te maken van het belang van natuur en milieu voor nu en later.

Waren we in november 2021 nog in mineurstemming omdat het ernaar uitzag dat het einde van IVN Meerssen niet te vermijden was, in december 2021 werd er een compleet nieuw bestuur opgetuigd, dat een doorstart heeft gemaakt in 2022, en in april 2023 een fusie met IVN Ulestraten heeft verwezenlijkt.

Het voormalige IVN Ulestraten en IVN Meerssen gaan vanaf 4 april 2023 samen verder onder de naam IVN Meerssen!

Netwerk

IVN-Meerssen is onderdeel van een plaatselijk een regionaal netwerk. Plaatselijk betreft dat onder andere de Gemeente Meerssen (onder andere lid van Groen Platform), Kwallef van Vliek, Milieudefensie Meerssen en Stichting Duurzaam Meerssen. Regionaal betreft dat de IVN-regio Maas en Heuvelland, IVN-district Limburg en de Natuur- en Milieufederatie Limburg, MOS (Meerssen en Ontwikkelings Samenwerking).