Zwaluwen lezing door Karin de Rijck

Maas en Niers 18 april 2023

Afgelopen donderdag heeft Karin de Rijck voor een volle zaal een bijzonder boeiende lezing gegeven over zwaluwen gegeven. Haar liefde voor deze kleine vogels is al in haar vroege jeugd ontstaan tijdens haar familiebezoeken op de boerderij. In Schotland heeft ze zich al jaren geleden als vrijwilliger aangesloten bij de Huntly Swift group.

Deze organisatie zet zich in voor het behoud van de diverse zwaluwsoorten want, net als in Nederland, staan een paar soorten op de rode lijst. De leefomstandigheden voor zwaluwen worden steeds moeilijker in onze huidige maatschappij. Hierdoor hebben ze steeds minder gelegenheid tot nesten en dus tot het voortbrengen van jongen. Daarnaast vormt de afnemende insectenstand ook een reëel gevaar. In de Schotse regio waar Karin woont, werkt de Huntly Swift Group heel hard aan nestvoorzieningen in bestaande- en nieuwbouw. Via lokale overheid proberen ze vooraan in het ontwerpproces door  architecten betrokken te worden. Verder wordt er op veel scholen les/voorlichting gegeven. Vanwege het vele goede werk en resultaten heeft Huntly Swift Group in de afgelopen jaren meerdere awards gewonnen.

Je kunt de Huntly Swift group volgen via facebook, je kunt ook inschrijven op de nieuwsbrief die een paar maal per jaar gepubliceerd wordt.