Schone Maas actie 2023 18 maart groot succes

Maas en Niers 24 maart 2023

SCHOONMAAKDAG – IVN LEERT ONS EEN LESJE

Vroeg uit de veren, een stevig ontbijt, de laarzen aan en op naar de plek waar gestart wordt met de schoonmaak in de natuur. Dat is hoe onze verslaggeefster deze ochtend haar dag mee begint, op pad met een groepje vrijwilligers van IVN Maas en Niers op schoonmaaktour.
Het schoonmaken van de oevers van beekjes en langs wandelpaden is van groot belang. En helaas is het nog steeds bitter noodzakelijk ondanks het feit dat onderhand iedereen toch weet dat je afval niet in de natuur dumpt. Dumpen nog steeds veel voor. De vele vuilniszakken die, verspreid langs paden, lantaarnpalen en gemeenteafvalbakken, staan, liegen er niet om.
Gelukkig  zijn er tijdens schoonmaken ook mooie belevenissen en momenten. Onder andere een beverratval, een bijna doorgeknaagde boom door een bever en braaksel van een reiger die een zwangere kikker heeft opgegeten. In het braaksel zitten nog de piepkleine eitjes. Diverse plantjes worden gezien en een andere mooie vondst was een konijnenschedel met nog 1 voortand. Naar verhouding zou  de voorste snijtand bij de mens bijna tot op het borstbeen reiken! Mede door de vogelgriep moeten dode dieren apart behandeld worden.
Bij de gemeentewerf wordt al het verzamelde afval afgeleverd.

Met  IVN op pad  levert enorm veel informatie op

Plastic tijdperk
Met het IVN op pad gaan levert enorm veel nieuwe informatie op. Je blik op de natuur verandert en diep van binnen voel je ook schaamte. Hebben we allemaal niet ooit onafbreekbare  troep de natuur in gegooid? En blijkbaar doen we het nog steeds. IVN is een van de organisaties in onze regio die ons met de neus op de feiten drukt. Regelmatig houden ze  een lezingen en andere activiteiten over planten, bijen, landschap. De natuur is het waard om gehoord te worden. En het is onze verantwoording om daar naar te luisteren.

De natuur is het waard om gehoord te worden!

Vol = Vol = Vol= Vol

Fantastisch, er hebben zich inmiddels een ruim voldoende aantal vrijwilligers aangediend voor de Schone Maas actie!!!

De handen uit de mouwen op 18 maart

Op 18 maart vindt de ‘Schone Maas actie’ weer plaats. IVN doet ook mee en dat levert ook nog een leuke bijdrage voor de clubkas op. Een win-win actie dus! Er zijn nog wat handen nodig dus enthousiastelingen kunnen zich per e-mail aanmelden bij Albert Schoenmakers, agschoenmakers@gmail.com. Je moet wel ouder dan 12 jaar zijn. Wees snel want vol=vol!