Boomfeestdagen bij IVN Laarbeek

Laarbeek 30 oktober 2023

Van woensdag 25 oktober tot en met woensdag 8 november worden bij IVN-gebouw De Bimd in Aarle-Rixtel diverse activiteiten in het kader van de Boomfeestdagen georganiseerd. Zes basisscholen uit Laarbeek hebben zich hiervoor aangemeld. In totaal zo’n 170 leerlingen.

Om een dergelijk project te kunnen uitvoeren zijn veel vrijwilligers nodig. Er hadden zich 15 mensen aangemeld, die op donderdag 19 en vrijdag 20 oktober uitleg kregen van Wilma Martens en Antoinette van Bree van de Evenementenwerkgroep over de werkwijze en de inhoud van het programma.

Elke ochtend begint, na ontvangst van de leerlingen en hun begeleiders, met een presentatie op het scherm in het gebouw. Daarna kunnen de leerlingen vragen stellen. Na de pauze met een drankje wordt de klas verdeeld in 5 groepjes. Elke groep werkt een kwartier aan één activiteit. Daarna zwaait Wilma met een schoolbel en schuiven de groepjes door naar het volgende onderdeel, waarbij ze een met pijlen aangegeven route volgen.

Welke onderdelen zijn er?

1. Wat is het nut van een boom?
  2. Hoe groeit een boom? Welke delen zie je aan een boom? Waaruit bestaat de stam? Wat zijn jaarringen? Hoe lopen de sapstromen?
  3. Hoe zien de zaden van een boom eruit en hoe worden ze verspreid?
  4. Hoe groot worden bomen en hoe dik? Kun je de hoogte meten zonder in de boom te klimmen? Hoe meet je de omtrek? Maak een afdruk van schors en van bladeren.
  5. Bij de watertafel leer je alles over verstening, over wateroverlast en over vergroening. Hoe kunnen bewoners van dorpen en steden zorgen voor een veilige omgeving als het klimaat zo verandert?

Al spelenderwijs krijgen leerlingen op enthousiaste wijze door al die vrijwilligers antwoorden op deze vragen. Natuuronderwijs en biologieles van de bovenste plank!