Werkgroep Kinderactiviteiten

Werkgroep kinderactiviteiten

Coördinator is Georgette Endhoven (kinderactiviteiten@ivntwiske.nl).

De werkzaamheden zijn het organiseren van natuuractiviteiten voor kinderen met als doel kinderen onderzoekend en ontdekkend de natuur te laten ervaren.

De werkgroep bereidt de activiteiten in een overleg voor en verdeelt daarbij de taken.
Er zijn activiteiten voor diverse leeftijden.
Zorgboerderij De Marsen is de uitvalsbasis.
Met ingang van 2022 is er een andere indeling in leeftijdsgroepen.

Met Pauwke de Pauw op boerensafari. (voor kinderen van 3-6 jaar)
Tijdens een uurtje op de zaterdagochtend (10:30-12:00 uur) beleven de kinderen met hun (groot)ouders via opdrachtjes van onze houten Pauw het leven op en rond de boerderij.

Twiskespeurders 6 t/m 8  (voor kinderen van 6 t/m 8 jaar mét ouders)
Op zondagmiddagen van 13:00-15:00 uur.
Samen met hun (groot)ouder gaan de 6 t/m 8 jarigen de natuur in Het Twiske ontdekken, beleven en onderzoeken.
Elke bijeenkomst heeft een ander thema. Aan bod komen thema's als: waterleven, bodemdiertjes, boerderijdieren, vlinders en andere insecten, eieren. Bij elk thema wordt ook een knutselactiviteit aangeboden. Twiskespeurders die meedoen kunnen eenmalig voor 1 euro een natuurmap aanschaffen waarin zij alle informatie kunnen bewaren.

Twiskespeurders 9+ (voor kinderen van 9 jaar en ouder, zonder ouders).
Op zondagmiddagen van 13:00-15:00 uur.
De natuur in Het Twiske ontdekken, onderzoeken en beleven staat voorop, maar er zal ook aandacht zijn voor achtergrondinformatie over een thema.
Aan bod komen thema's als: spinnen, bomen, vleermuizen, uilen en braakballen, vogels en vogeltrek, fossielen en stenen.

Uiteraard doet de werkgroep Kinderactiviteiten mee aan de organisatie van de IVN landelijke Slootjesdagen en Herfstcampagne.