Vlinders & Libellen

VlindersenLibellenVlinders en libellen monitoren bij IVN Nieuwkoop

Afgezien dat het bijzonder leuk is om te doen, is het dus ook belangrijk de Vlinders en Libellen in onze omgeving te monitoren. Zo kunnen we indirect constateren of het slecht dan wel goed gaat met ons milieu. In de heemtuin ligt een waarnemingslijst met het verzoek deze in te vullen, als er daar Vlinders of Libellen waargenomen worden.

Dit is een leuke extra activiteit voor de gastvrouwen/heren op de zondagmiddagen! Ook is het belangrijk, dat geïnteresseerden de Vlinders en Libellen, die ze in hun eigen omgeving waarnemen, noteren en aan mij doorgeven, zodat we in een nog groter gebied een vinger aan de pols kunnen houden. Ook zou het mooi zijn, als losse waarnemingen elders in onze regio ook aan mij doorgegeven worden.

Informatie Cocky Schouten: 0172 - 571052

Nachtvlindernacht – 1 september 2017

Dit jaar heeft de Vlinderstichting het laatste weekend van augustus aangewezen als datum voor de Nationale Nachtvlindernacht. Omdat wij dan met te weinig mensen zijn, hebben wij het een week uitgesteld. Wij gaan in de Heemtuin, te Nieuwkoop, op zoek naar nachtvlinders op vrijdag 1 september, vanaf 21.30 uur. Met behulp van een stroopmengsel, dat we op bomen smeren, en een felle lamp voor een wit laken, proberen we nachtvlinders te lokken. Ook staan er planten die nachtvlinders aantrekken, zoals kamperfoelie en teunisbloem. Vervolgens brengen we de nachtvlinders op naam. In Nederland komen ongeveer 900 soorten macronachtvlinders voor, veel meer dus dan het aantal dagvlindersoorten.

Een verrassende waarneming

Op vrijdagavond, na het werken in de Heemtuin, lopen we vaak nog een rondje om te kijken hoe alles er bij staat. Zo ook op vrijdag 14 juli. We stonden de zanddijk te bewonderen, toen Peter een vlinder op een blad van de wegdistel ontdekte. Het was een donkere vlinder, waarschijnlijk een nachtvlinder, maar we hadden geen idee welke soort. Als IVN-er wil je natuurlijk weten wat het is. Dus haalde ik een doorzichtig bakje om hem even in te doen, zodat we rustig konden kijken wat het was. Hij zat nog niet in het bakje of hij begon te vliegen. En toen was het meteen duidelijk: een kolibrievlinder. Nu zie je zo’n vlinder bijna altijd vliegend en zo kent iedereen hem. De kolibrievlinder dankt zijn naam aan het feit dat hij op een kolibrie lijkt, als hij stilstaand in de vlucht, de nectar uit een bloem zuigt. Het is een dagactieve nachtvlinder, die in de zomer vanuit het zuiden naar ons land vliegt en in het najaar vliegen de nakomelingen weer terug. Zo valt er iedere keer weer wat te ontdekken bij het werken in de Heemtuin!

Cocky Schouten