Overig

Huisvesting IVN Helden e.o

Helden 1 juli 2025

 

Stand van zaken 1 oktober2025

Inrichting van het IVN clubgebouw kan beginnen

De buitenbouw nadert het einde en we kunnen beginnen met de inrichting van het gebouw. IVN heeft daarvoor sponsors gevonden en met hun bijdrage kunnen we de IVN zaken bekostigen. Ook KC Natuurtalent en de BSO gaan gebruik maken van het gebouw en ook zij hebben voor de inrichting sponsors gevonden. Zie ook: https://www.facebook.com/ivnhelden/

Komende tijd gaan we een beroep doen op de IVN leden om mee te helpen met de inrichting.

Stand van zaken 1 september 2025

Tijdens de vakantie is er hard doorgewerkt aan de huisvesting van o.a. IVN. De bouw is gereed, de leidingen zijn gelegd, het dak is gereed. Nu nog de laatste loodjes. Ramen en deuren, keuken, aansluiting op stroom, water en riool, kasten, tafels en stoelen en wat schilderwerk. We hopen in november erin te kunnen trekken. In de komende tijd zullen we beroep doen op onze leden om mee te helpen met de inrichting. Kijk hier naar een P&M nieuws item over het nieuwe onderkomen.

Kijk hier naar een P&M Nieuwsitem over de bouw: P&M Nieuws

 

Stand van zaken 17 juli 2025

De nieuwbouw is gestart! Het metalen frame is geplaatst en in de bouwvak wordt gestart met de opbouw.

Een prachtige samenwerking met Hoera, Prisma, IVN Helden e.o., Bureau B, Gemeente Peel en Maas, de bouwers w.o. Tiens Timmerwerken en Jabekon, Wiel van Soest en al de IVN sponsors, w.o. de Kiwanies,  Hoeve Braamhorst, Fam. Jacobs en de Rabobank.

Onze interieur groep is druk doende alles uit te zoeken voor de inrichting van het gebouw. Keuken, TV, stoelen, banken en kasten worden second hand aangeschaft.

Voor IVN Helden leden nog de belangrijke zaken:

  • 29 juli 9:00 uur verhuizing van de IVN spullen naar een container bij KC Natuurtalent. De overbodige spullen kunnen dan ook verdeeld worden en worden meegenomen (kasten, boeken, ..). Wil je meehelpen met verhuizen of heb je belangstelling voor spullen, meld je dan aan bij secretaris@ivnhelden.nl.
  • Op 7 oktober wordt de keuken gebracht, heb je ervaring in het plaatsen van een keuken meld je dan bij: secretaris@ivnhelden.nl.
  • Maandag 1 september is er een sponsorloop welke opbrengst ten goede komt aan het gebouw.
  • Opening van het gebouw vindt plaats al alles gereed is.
  • Op de duurzaamheid dag (21 september) willen we aanwezig zijn om belangstellenden vast een kijkje te laten nemen.
  • Hoe gaan we het gebouw benoemen ? Suggesties zijn welkom!

 

Stand van zaken 21 juni 2025

Vooralsnog ziet het er naar uit dat er komende schoolvakantie van alles staat te gebeuren.

De planning ziet er nu als volgt uit:

Week 27 (zaterdag 5 juli)                                   Bouwhekken plaatsen

Week 28 (start schoolvakantie)                           Fundering en Stalen constructie

Week 29                                                           Stalen constructie

Week 30                                                           Steiger plaatsen tbv veilig werken , plaatsen HSB constructie

Week 31                                                           Gevelbekleding

Week 32                                                           Dakplaten / gevelbekleding

Week 33                                                           Dakdekkers werkzaamheden, E-installatie (binnen) en W installatie (binnen)

Week 34 (start school)                                       E-installatie (binnen) en W installatie (binnen)

Week 35                                                           Binnen beplating

Week 36                                                           Binnen beplating

Vanaf week 36                                                  Inrichting

 

 

Stand van zaken 25 mei 2025

Met de onderaannemers en andere deelnemers aan de bouw zijn de details besproken. Er zijn aanpassingen gemaakt om de kosten te verminderen. Het plan is om in de zomervakantie het metalen frame te plaatsen, zodat na de bouwvak kan worden gestart met de opbouw van het houten gebouw. De inrichting commissie is gestart om de vormgeving van keuken, kasten en meubilair te bedenken.

Stand van zaken 31 maart 2025

De hoofdaannemer Tiens Timmerwerken heeft een offerte gemaakt voor de bouw van de IVN-Prisma-Hoera ruimte. Deze is geaccepteerd met de aantekening, dat we gezamelijk zoeken naar kosten verlaging door versobering van de uitvoering. De bouw kan nu starten en de onderaannemers kunnen worden ingeschakeld.

Stand van zaken februari 2025

Het technisch bouwplan is naar de gemeente voor goedkeuring van de bouwvergunning. In de voor buitenstaanders lastige proces zijn we perfect bijgestaan door Bureau B. Een kandidaat voor het realiseren van de bouw is geselecteerd en met hun hopen we te komen tot een goede offerte.

Mogelijk kunnen we april starten met de bouw, zodat we er in het najaar de opening kunnen vieren!

Op donderdag 23 januari ontvingen wij een mooie cheque van de Rabobank. Deze bijdrage is erg welkom  ter ondersteuning van de investering die IVN moet doen.

Stand van zaken november 2024

Op 7 mei 2024 is de aanvraag ingediend voor een omgevingsvergunning voor het bouwen
van een clubgebouw op de locatie Kloosterstraat 14, 5988CK Helden.

In november heeft de omgevingsvergunning verleend.

Momenteel wordt gewerkt aan het “technische bouwplan” om daarmee de bouwvergunning te gaan vragen. Dit technsiche bouwplan gaat ook naar aannemer om op te calculeren. Inmiddels worden offertes aangevraagd.

Stand van zaken juni 2024

Vanwege de toename van het aantal kinderen in het Agora onderwijs, komt de vaste ruimte van IVN te vervallen. Het IVN lokaal wordt ingericht volgens de specifieke wensen van Agora.

IVN kan toch maximaal profiteren van de vrije uren en ruimtes in het schoolgebouw. De volgende afspraken zijn er gemaakt.

  1. Voor avond activiteiten (cursussen, lezingen, bijeenkomsten, werkgroep bijeenkomsten) kan de aula ruimte met media mogelijkheden worden gebruikt. Hier is ook een keuken met de nodige facilitaire voorzieningen (koffie, afwas apparaat).
  2. De jeugdwg is op de dinsdagmiddag blijvend welkom. Ze kunnen van die ruimtes gebruik maken die passen bij hun activiteit (bv handwerk lokaal).
  3. Werkgroepen krijgen eigen kastruimte. Worden met stickers gemerkt.

IVN slaat het (les) materiaal en herbruikbaar materiaal in de aanwezige bergruimtes.

Materiaal, boeken, kasten, tafels en stoelen wat niet mee zal verhuizen naar de nieuwe accomodatie bij KC Natuurtalent, zal worden verkocht, weggegeven of zal door Agora worden benut.

Stand van zaken mei 2024

Er is een omgevingsvergunning aangevraagd voor bouwen van een clubgebouw, Kloosterstraat 14, 5988CK Helden. Alle benodigde zaken zijn aangeleverd i.s.m Buro B, Hoera, Prisma, IVN en het bureau Leefomgeving.

Er zijn gesprekken geweest met de Gemeente over het gemeenschappelijk gebruik met Agora van de huidige huisvesting in aan de Averbodestraat. Vanwege het succes van Agora, waardoor er komend schooljaar weer 60 leerlingen meer zullen zijn. Daarom zijn er meer onderwijsruimten nodig en zal er ook nog uitgebreid moeten worden met tijdelijke units. We verwachten dat Agora vanaf februari/maart gaat verhuizen naar een groter tijdelijk schoolgebouw in de buurt van het Bouwens.

Stand van zaken februari 2024

In januari heeft de gemeente Peel en Maas gereageerd op het principe verzoek wat door Bureau B, namens de initatiefnemer Hoera is ingediend.

Het college heeft als standpunt dat er in principe medewerking wordt verleend, indien er aan een aantal voorwaarden zijn voldaan. Het moet gebruikt kunnen worden voor buitenactiviteiten van Hoera en Prisma en voor IVN jeugd educatie aan scholen, de eigen jeugdwerkgroep en de avond en weekend activiteiten van iVN.

Bureau B gaat nu met ondersteuning van Hoera en IVN aan de slag met de invulling van de voorwaarden. Met de huidige inzichten hopen we eind dit jaar te kunnen starten met de bouw. Belangrijk is dat de geschatte kostprijs binnen het budget blijft.

Stand van zaken november 2023

De plannen voor de natuur educatieve ruimte met Hoera en Prisma zijn verder uitgewerkt. De plannen zijn ingediend ten behoeve van een bestemmingsplan wijziging. Ook zijn de contouren van de afspraken (gebruik, huur) met Hoera besproken en deze worden nu uitgewerkt. IVN Helden onderzoekt of sponsoring voor het gebouw mogelijk is. Met Hoera is afgesproken dat IVN de inrichting mag gaan bepalen en IVN zal ook de inrichting bekostigen. Hiervoor hebben de Kiwanies van Peel en Maas 4000 euro bij elkaar gebracht, wat IVN bij de uitroeping van de ondernemer van het jaar heeft ontvangen. De ondernemer van het jaar Hoeve Braamhorst, heeft eveneens 600 euro aan IVN geschonken. Mooi is dat ook KC Natuurtalent dezelfde bedragen ontving voor het inrichting van de buiten speel-accommodatie bij het toekomstige IVN ruimte. IVN is met de gemeente in overleg om extra ondersteuning te ontvangen voor hun rol in de natuureducatie binnen Peel en Maas.

Stand van zaken september 2023

Het 45’tig jarige IVN Helden en omstreken is een natuurvereniging, gevestigd in Helden en actief in  heel Peel en Maas. Een vereniging met 150 leden, 10 werkgroepen en 80 activiteiten, welke elk jaar zo’n 2000 belangstellenden trekken. Van deze 2000 personen krijgen zo’n 1000 kinderen natuureducatie  van onze actieve jeugdwerkgroep en ondersteunt de jongeren werkgroep duurzaamheid activiteiten in het middelbaar onderwijs. Verder geeft IVN cursussen, excursies, lesavonden en natuurwandelingen aan volwassenen. Natuureducatie is waar het Instituut voor Natuureducatie voor staat.

Natuurlijk zijn we ook actief in het monitoren van de flora en fauna. Onderhoud aan de weitjes en poelen bij de Kwistbeek en in de Heldense Bossen zijn ook werkzaamheden van IVN Helden.

Voor de bijeenkomsten van de jeugdwerkgroep, de activiteiten, cursussen, lesavonden en de bijeenkomsten van de werkgroepen is een huisvesting van enorm belang. Deze huisvesting is van levensbelang voor het IVN. Geen of een huisvesting zonder enige uitstraling, zal de motivatie van onze actieve leden doen verminderen. Deze actieve leden zijn het hart en ziel van onze vereniging.

In de zoektocht naar een nieuwe huisvesting heeft IVN Helden ook zelf veel mogelijkheden onderzocht, met name of we zouden kunnen samenwerken met verenigingen of instellingen met al een eigen huisvesting.  Helaas heeft ook dit geen resultaat opgeleverd.

IVN Helden heeft aangegeven dat de plaatsing van een duurzame huisvesting achter de voormalige ODA school de beste en meest wenselijke optie zou zijn. In gesprekken met Hoera, Prisma, Dorpsoverleg Helden en andere betrokken Heldense verenigingen is ook deze locatie door hun als voorkeurs locatie aangegeven. Deze locatie heeft de voorkeur vanwege de bereikbaarheid, de entree naar de Heldens Bossen, de samenwerking met het KDC, Kerkeböske en de camping. Ook past deze huisvesting prima in het concept van het Heljes Pedje.

Door het initiatief van Hoera lijken de dromen van een huisvesting met een duurzame uitstraling in een fantastisch natuur gebied uit te komen. In een bijeenkomst met de werkgroepen was iedereen voorstander van het benutten van deze mogelijkheid. IVN krijgt hier de mogelijkheid om activiteiten uit te bouwen en om natuureducatie voor jeugd, jongeren, volwassenen en ouderen vorm te geven. En niet alleen IVN kan hier gebruik van maken. Alle natuur gerelateerde verenigingen kunnen meeprofiteren van deze mogelijkheid.

De huidige constructie tussen Hoera/Prisma/IVN is nog niet uitgewerkt. Elke partner zal een gelijk deel bijdragen en daardoor de rechten krijgen voor het gebruik. Omdat gebruikers-uren weinig overlappend zijn wordt er optimaal gebruik gemaakt van het gebouw. De combinatie van ondernemingen en vereniging roept vragen op bij onze leden, gemeente en sponsors. IVN is van mening dat allen kunnen profiteren van deze samenwerking en dat het uiteindelijk voor de inwoners van Peel en Maas een toegevoegde waarde heeft.

 

Ontdek meer over

Deel deze pagina