Insecten:Libellen en juffers

Insecten

Insecten zijn er in alle vormen en maten, ze zijn zeer talrijk en komen nagenoeg overal voor. De combinatie van de vele soorten en de talrijkheid maken dat ze een belangrijke schakel zijn in een ecosysteem. Insecten dienen vaak als voedselbron voor vele andere diergroepen, die zonder de insecten geen vorm van bestaan hebben. Ook veel planten zijn afhankelijk van de insecten voor hun voortplanting; de insecten helpen bij de bestuiving . Zodra het insect op zijn gastheer landt, zorgt de plant ervoor dat hij stuifmeel meeneemt en bij de volgende bloem weer wat achterlaat.

Libellen en Juffers

Bij juffers staan de ogen ver uit elkaar. Ze lijken wel een beetje op hamerhaaien. Bij een libel zitten de ogen vaak vlakbij elkaar of zelfs tegen elkaar aan. Ook zijn de ogen van een libel vaak een stuk groter en zitten bovenop hun kop.

Over de cursus

De insecten cursus georganiseerd door IVN Meijel en IVN Helden, met de volgende 6 onderwerpen inleiding, zakdragers en bladmineerders, libellen en juffers, wespen, dagvlinders en kevers. Er wordt ingegaan op soorten, lichaamsbouw, voortplanting, verdediging en het belang van de insecten.  Telkens met een lesavond en een de zondag daaropvolgend een wandeling.

Theorie lessen zijn afwisselend in Meijel en Helden. De theorie avond is op de dinsdag en start om 19:30, daarop volgend is er op zondag (of paasmaandag) een wandeling door een insectenrijk gebied.

Opgave per onderdeel of voor de gehele cursus bij natuurcursus@ivnhelden.nl. Meer informatie kun je vinden op de website: ivnhelden.nl.

Voor het totale programma van deze cursus kijk op: Insecten Cursus