Bomencursus

Bomen lezingen, cursus en wandelingen.

Bomen zijn overal om ons heen: langs wegen, in parken en bossen of verspreid in het landschap. In deze bijeenkomsten maak je kennis met de soorten loofbomen die je in Nederland tegen kunt komen en de planten en dieren die rond deze bomen leven. Je ziet hoe een boom is opgebouwd, hoe de boom opgroeit, voedsel maakt, en je leert waarom bomen hun bladeren laten vallen in de herfst. Veel planten en dieren zijn afhankelijk van bomen. Bomen leveren voedsel, schuil- en nestgelegenheid aan vogels, zoogdieren en insecten. Paddenstoelen helpen bomen om te overleven of ruimen bomen op als ze dood zijn.

Er zijn 4 onderdelen in deze bomen sessies:

• Waarom zijn bomen onmisbaar?
  • Hoe kunnen de bomen in de zomer en winter herkennen?
  • Welke fauna en insecten zijn afhankelijk van de de bomen?
  • Wat doen bomen met de bodem?

Elk onderdeel zal bestaan uit een lezing/cursus deel op de dinsdagavond, aanvang 19:30 uur en een excursie/wandeling deel op de daarop volgende zondag, aanvang 9:00 uur.

Dit is het cursus schema:

Onderdeel Datum lezing Waar
Nut van bomen 28 feb. Meijel
Fauna en insecten rond bomen 13 juni Helden
Herkenning van bomen 19 sept Meijel
Bodem, mossen, korstmossen en paddenstoelen onder bomen 3 okt Helden

Kosten

Deelname aan de totale cursus (4 delen theorie en 4 praktijk) : 10 Euro voor leden IVN en voor niet leden IVN 15 Euro. Deelnemers ontvangen postcodeloterij bomen boekje of de IVN zoekkaart (waarde 5 Euro)

Deelname kan ook per onderdeel (theorie en praktijk): 2 Euro voor leden en 4 Euro niet leden. Deze deelnemers kunnen tegen betaling van 3 Euro postcodeloterij bomen boekje of de IVN zoekkaart ontvangen.

Het verschuldigde bedrag kan worden overgemaakt op: Bank NL54 RABO 0141 9269 61 op naam van IVN Helden.

Koffie – thee tijdens de binnen bijeenkomsten zijn gratis.

Bomen Kessel

Waar