Over onze afdeling

Met IVN leer je de natuur dichtbij kennen
IVN De Ronde Venen & Uithoorn is één van de ruim 170 lokale afdelingen van IVN, Instituut voor Natuureducatie en duurzaamheid. Bekijk voor een algemene indruk het filmpje IVN: wie zijn we en wat doen we?

IVN DRVU - Film IVN NederlandDe afdeling en het werkgebied
De afdeling bestaat uit 129 leden, 163 donateurs en 20 huisgenoot leden, 17 veenmollen en twee jeugdbegeleiders. Het gebied van de afdeling omvat de gemeenten De Ronde Venen en Uithoorn en het natuurgebied Botshol.

Een groot deel van dit werkgebied is een open polderlandschap met een waardevolle cultuurhistorie en een veelzijdige natuur. De koeien lopen nog vaak in de wei en in het voorjaar zijn de grutto en de kievit te horen en te zien. Langs wandelpaden zijn prachtig gekleurde vlinders en libellen te ontdekken. In de winter komen duizenden ganzen als gasten uit het hoge noorden overwinteren.

De natuurgebieden Botshol, Waverhoek en de Groene Jonker zijn een lust voor iedere natuurliefhebber!

Afdelingsactiviteiten
Door deelname aan allerlei afdelingsactiviteiten leer je deze omgeving beter kennen en begrijpen. Ervaren IVN Natuurgidsen begeleiden o.a. wandelingen, fietstochten, (vogel)excursies en roeitochten Botshol.

Leer zo de ontstaansgeschiedenis te herkennen in het landschap. Want al die hoogteverschillen zijn door handelen van de mens ontstaan! Maar de gids informeert je ook over het water in de omgeving en waarom schoon water zo belangrijk is. En over de ontwikkelingen in het gebied die de natuur en het landschap bedreigen of juist kansen bieden voor de ontwikkeling van nieuwe natuur.

Door beleving tijdens de activiteiten, de kennis die je opdoet en het begrip dat je krijgt, komt het besef dat je de natuur dichtbij als eigen waardevolle omgeving moet koesteren.

Kijk dus om je heen, verwonder jezelf en geniet met IVN van al dat moois dat jouw eigen omgeving, de Ronde Venen en Uithoorn, te bieden heeft!

Naar Over ons of Andere activiteiten