Een natuurvriendelijke vijver

Nr. Tip
6 Om de vijver kun je allerlei passende moeras- en overplanten zetten.
7 Filters, pompen en UV-lampen zijn niet nodig in een gezonde, natuurlijke vijver. Fonteinen en filters kunnen zelfs het biologisch evenwicht verstoren. Met name kleine diertjes worden meegezogen door de pomp en overleven de rondgang niet altijd. Als een (grote) pomp dag en nacht aanstaat, blijft er weinig klein leven over. Pompen, filters, lampen of fonteinen kosten bovendien energie. Het energiegebruik kan flink oplopen.
8

Wil je vissen in je vijver? Neem dan soorten die de bodem niet omwoelen of de zuurstofplanten opeten. Vissen produceren ook veel afvalstoffen waardoor je vijver kan 'veralgen'. Daarnaast eten ze ook nog eens andere waterdieren op. Dus bedenk eerst wat je precies met je vijver wilt! Gebruik voor de vijver vissen die van nature in Nederland voorkomen. Voor de hoeveelheid vissen in een vijver kan de volgende rekensom worden aangehouden: lengte vis x 10 = aantal liters vijverwater. Dus een vis die volwassen 20 cm. lang is, heeft 200 liter water nodig. Doe pas vissen in je vijver als er een biologisch evenwicht is ontstaan. Dat is meestal na een aantal maanden het geval.

Koop geen vissen die op de lijst staan van invasieve exoten: http://www.invasieve-exoten.nl/page21.html

Het onderhoud van een vijver
Onderstaand een aantal tips voor het onderhoud van je vijver.

Nr. Tip
1 Afval ruimen
Verwijder het hele jaar door afgevallen bladeren en draadalgen ('flap'). In de herfst is het belangrijk dood plantenmateriaal te verwijderen. In de winter moet zuurstof onder het ijs kunnen komen. Holle plantenstengels zijn hier heel geschikt voor. Nieuwe planten kun je het beste in de lente 'planten'.
2 Algen
Last van algen? Dan zitten er te veel voedingsstoffen in het water en zijn er te weinig schaduwplekken. Gebruik geen mest of compost. Drijfplanten (o.a. bladeren van de waterlelie) geven schaduw. Watervlooien eten algen; je kunt ze kopen bij de tuincentra of uit een sloot vissen.

ivn_drvu_-_werkgroep_nme-tuin_folder_een_natuurvriendelijke_vijver.pdf