Wilde Cichorei, Cichorium intybus Bloemen en planten

Wilde Cichorei, Cichorium intybus

Bernheze 3 juli 2022

Wilde CichoreiFoto: Bart Vastenhouw, Saxifraga;

Het is op dit moment zeker de moeite waard om tijdens een fietstocht of uit de auto wegbermen te bekijken. Er bloeit van alles, en in verschillende kleuren! Eén van de soorten die direct in het oog springt is wilde cichorei. Deze plant valt op door de helderblauwe bloemen en de grootte: hij kan wel 120 centimeter hoog worden.

Als je op zoek gaat naar wilde cichorei, kan je dat het beste ‘s ochtends doen. De bloemen sluiten zich namelijk ‘s middags, en dan is de plant minder goed te herkennen – en het is natuurlijk leuk om de blauwe bloemen in volle glorie te bewonderen. Je vindt wilde cichorei dus in bermen, maar ook op dijken en andere wilde plekken. De plant komt in het hele land voor, maar de grootste dichtheid bevindt zich in het rivierengebied en in Limburg.