Vraat van bevers langs de Aa Biodiversiteit

Lezing “Dierensporen”

Bernheze 4 april 2023

Op woensdag 12 april 2023 organiseert Natuurgroep Gestel een lezing over dierensporen.

De lezing wordt verzorgd door mevrouw Annemarie van Diepenbeek.

Op andere momenten dan dat je er als wandelaar bent, speelt zich heel wat af in bos en veld. Zelfs in de eigen achtertuin en in het stadspark vinden onder de nachte­lijke sterrenhemel miniatuurdrama’s, stoei­partijen en feestmaaltijden plaats, waaraan wij mensen part noch deel hebben. Immers, wilde dieren zijn schuw en ze houden zich verborgen voor de mens. Toch kan de oplettende wandelaar die aanwezigheid van veel dieren zien als hij de sporen maar weet te herkennen. Diersporen vertellen welk dier hier was, wat het deed, wat het gegeten heeft, hoe het woont en leeft.

Diersporen geven een extra dimensie aan het buiten zijn; zij zijn de stille getuigen van die andere, zonder kompas en routebeschrijving vaak ’s nachts op pad zijnde wandelaars.

Na deze presentatie herken je de die tekenen beter en dat maakt elke natuurwandeling leuker en spannender

Annemarie van Diepenbeek is veldbiologe en houdt zich vooral bezig met zoogdieren, reptielen en amfibieën en hun sporen.

Zij is auteur respectievelijk co-auteur van de volgende veldgidsen:

Diersporen

• Veldgids Diersporen Europa. Behandelt alle bekende sporen van zoogdieren, vogels, reptielen en amfibieën uit heel Europa. KNNV Uitgeverij, 2019. ISBN nr. 987-90-5011-7067. 344 p.

(De eerdere in 7 oplages verschenen VG Diersporen (1999) is niet meer verkrijgbaar.)

Zoogdieren

• Veldgids Europese Zoogdieren. Auteurs Peter Twisk, Annemarie van Diepenbeek en Jan Piet Bekker. Gids gericht op herkenning (ook van schedels) van alle Europese soorten in het veld. Met tips om kansen op waarneming te vergroten.

4e druk 2018, KNNV Uitgeverij KNNV, ISBN 978 90 5011 260 4, 368 p.

• Veldgids Zoogdieren van West-Europa, met kenmerken en veldbiologie van alle West-Europese zoogdieren.

Auteurs: Rogier Lange, Peter Twisk, Alphons van Winden en Annemarie van Diepenbeek. KNNV Uitgeverij, 1994, 2e druk 2003. 400 p.  Niet meer verkrijgbaar.

Amfibieën en reptielen

• Herkenning amfibieën en reptielen (herkenning en determinatietabellen, van eieren, larven en vervellingen). Uitgave Stichting RAVON, Nijmegen, 3e druk 2019. 160 p.
  • Het waarnemen van amfibieën en reptielen (methodieken voor inventarisatie).Uitgave Stichting RAVON, Nijmegen, 2e druk 2009, 60 p.

Deze beide gidsen zijn verkrijgbaar door bestelling via www.ravon.nl.

De lezing vindt plaats in gemeenschapshuis Meander, Meanderplein 1, 5271GC Sint-Michielsgestel, aanvang 20:00 uur.

Aanmelden is niet nodig en ook niet leden zijn van harte welkom, zij betalen een bijdrage van € 2,- p.p. Voor meer informatie: Michel van de Langenberg, tel 0622432941 of michel.langenberg@home.